Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

De prijs van pakketzendingen zal dit jaar in Europa met 4 tot 7% stijgen (4 à 6% binnenland; 5 à 7 internationaal). Dat is een opvallend resultaat van de recentste Transport Monitor van Buck Consultants International (BCI). De Transport Monitor, die aan zijn zesde editie toe is, is een regelmatige publicatie waaraan 50 bedrijven deelnemen uit de elektronica-, medtech & pharma-, industriële productensector en logistiek dienstverleners.
 
Bedrijven kunnen wel wat doen om gedeeltelijk aan de prijsexplosies te ontkomen. BCI identificeert 5 tactieken om de pakketkosten enigszins in de hand te houden.
 
Tactiek 1: Servicestrategie – Optimaliseer de werkelijke gewenste leversnelheid
Bedrijven moeten kritisch zijn en bepalen wat de werkelijke gewenste leversnelheid is. Is een ‘next day guaranteed’ of een ‘pre-8 uur ’s ochtends’- service echt nodig, of volstaat een ‘standaard 24-48 uur’ levertijd van de pakketten? Het prijsverschil van een service met een (zeer) korte levertijd en een ‘standaard’ pakketservice kan een factor 3 tot 6 bedragen ten gunste van de ‘standaard’ service.
 
Tactiek 2: Heroverweeg de opzet van het eigen distributienetwerk en zorg voor aanwezigheid in een lokale markt
Aanzienlijke besparingen zijn vaak te vinden in het basisontwerp van de supply chain, bv. door distributiecentra dichter bij of zelfs naar de nationale markten zelf te verplaatsen. Recente voorbeelden bij BCI-opdrachtgevers tonen een vermindering van de vrachtkosten met 25% aan, en meer dan 10% reductie op de totale logistieke kosten. Kansen kunnen worden geïdentificeerd en begroot d.m.v. een integrale distributienetwerkanalyse op het gebied van kosten, service, kwaliteit en risico’s.
 
In het ontwerp van zowel de commerciële als ook de verzendverpakking schuilen ook vaak interessante besparingsmogelijkheden. Voorbeelden: bij het ontwerp van de verpakking het versturen van lucht voorkomen door verpakking beter passend te maken voor het product, of enveloppen of polybags gebruiken voor kleine artikelen om de kosten van (pakket)vracht te reduceren.
 
Tactiek 3: Multi carrier opzet in plaats van één vervoerder
Het selecteren van één wereldwijde pakketvervoerder, die alle markten bedient met cross-borderoplossingen, is de gemakkelijke manier om een ​​pakketservice-oplossing voor heel Europa op te zetten. Afhankelijk van volumes, profielen en vereisten kunnen bedrijven echter de kosten verlagen en vaak tegelijkertijd ook de service verhogen, door gebruik te maken van een multi-carrierstrategie. Ook het gebruik van grote nationale partijen – in combinatie met een directe infeed in een lokaal distributienetwerk – kan veel voordeel opleveren. Dergelijke modellen zijn complexer om te beheren, maar kunnen de pakketvracht-facturen wel aanzienlijk verlagen.
 
Tactiek 4: Slimmere inkoop en een betere deal onderhandelen
Een belangrijke vraag vooraf is of er moet worden ‘getenderd’ of alleen onderhandeld met de bestaande dienstverleners. Benchmarking van tarieven laat zien of en zo ja, welk deel moet worden getenderd. Als bedrijven besluiten te tenderen, is het belangrijk niet alleen de verschillende tariefmodellen van de vervoerders te begrijpen (bv. prijs per pakket, per kg, per volumegewicht, enz.), maar ook de gedetailleerde kostenfactoren die tot de pakketprijs leiden. Denk bijvoorbeeld aan de impact van zendingskarakteristieken (gewicht, volume, vorm) op het basistarief, de toeslagen en andere bijkomende kosten.
Incomplete basisdata of verkeerde aannames leiden al te vaak tot het kiezen van de verkeerde vervoerder met als resultaat onnodig hoge vrachtfacturen.
 
Tactiek 5: Zorg voor de juiste data om bovenstaande tactieken toe te passen
De beschikbaarheid van de juiste data op het juiste detailniveau vormt volgens BCI de basis om de hiervoor genoemde tactieken effectief toe te passen. Een geavanceerd transport management system (TMS) met opties zoals dynamische vervoerdertoewijzing en geautomatiseerde factuurcontrole zijn een eerste vereiste. Data die via het TMS zijn verzameld, kunnen vervolgens worden ingezet voor rapportages, analyses en continue verbeterprocessen.
Foto: Pixabay

202211710176385_arteco-coolants-2.jpg

Recente nieuwsberichten

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.