Paardekooper stelt nieuwe recyclingoplossing voor plastic voor

Foto: Paardekooper

Paardekooper, de Nederlandse leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen, introduceert met Recylution een nieuw recyclingproces voor plastic. Daarbij wordt plastic bedrijfsafval kosteloos ingezameld, gerecycled en verwerkt tot nieuwe producten die vervolgens opnieuw hun weg naar de klant vinden. Door die manier van recycling wordt er minder nieuw plastic gebruikt en levert het bedrijf samen met zijn klanten een positieve bijdrage aan het milieu.

Momenteel past Paardekooper al een soortgelijke oplossing toe in de sierteeltsector, waar folieafval bij bloemenveilingen wordt verzameld en tot nieuwe bloemenhoezen wordt verwerkt. Nieuw is de inzet van de inzamelingsoplossing bij groothandels (o.a. facilitaire groothandel, verpakkingsgroothandel en technische groothandel). Ook nieuw is het feit dat klanten met dit systeem niet meer voor hun plastic bedrijfsafval hoeven te betalen, maar er juist geld voor krijgen.

Met Recylution biedt Paardekooper naar eigen zeggen een laagdrempelig en werkbaar recyclingproces. “Een voorwaarde om circulair verpakken te laten slagen”, aldus de leverancier. Klanten verzamelen hun plastic bedrijfsafval, zoals folies en plastic hoezen, in de speciaal ontwikkelde CircularBag. Wanneer Paardekooper de reguliere bestelling komt bezorgen, neemt het de volle CircularBags terug mee. Vervolgens worden de zakken gewogen om de vergoeding voor de klant te bepalen en gaat het recyclingbedrijf aan het werk om het plastic te shredderen, te wassen en te verwerken tot een nieuwe grondstof en plastic. Daaruit produceert Paardekooper nieuwe verpakkingsproducten, zoals de PowerSterko-afvalzakken en CircularBags, die het opnieuw bij de klant levert.

Het belang van een eenvoudig en toegankelijk proces is voor Paardekooper ook een reden om zich in eerste instantie te richten op bedrijven met een distributiecentrum waar er veel plastic bedrijfsafval is, bijvoorbeeld door het gebruik van wikkelfolie. Er wordt ook gekeken naar toepassingen in andere branches, maar omdat het een nieuw werkproces betreft, kiest het bedrijf er bewust voor de stromen langzaam op te bouwen.

Recente nieuwsberichten

Zijn uw supply chain-vaardigheden toekomstbestendig?

Het onderzoekscentrum voor ‘People in the Smart Supply Chain’ van Vlerick Business School lanceert een survey om de belangrijkste vaardigheden van de supply chain professional van vandaag en morgen in kaart te brengen. Als u werkzaam bent in een supply chain-functie in inkoop, planning, productie of distributie, nodigen wij u uit om de survey in te vullen en samen met ons tot een antwoord te komen.

Jean-Michel Demoulin nieuwe vice president bij Capgemini Belgium

Het managementteam voor Capgemini Invent, het digitale innovatie-, advies- en transformatiemerk van de Capgemini Group, wordt versterkt met de aanwerving van Jean-Michel Demoulin als vice president voor Business Technology. Jean-Michel Demoulin heeft meer dan 25 jaar ervaring als zakelijk leider in het aansturen en opschalen van digitale innovatie in bedrijfs- en start-up-initiatieven binnen EMEA.

Jan Blomme aangesteld als site manager van DSV’s Specialised Healthcare Cluster

Sinds 1 mei bekleedt Jan Blomme de functie van site manager in de ‘Specialised Healthcare Cluster’ van DSV in Gent. De Specialised Healthcare Cluster, onderdeel van DSV Solutions, is een gespecialiseerde zorgcluster van meer dan 80.000m² die dient als distributiepunt voor ziekenhuizen en andere medische voorzieningen in heel Europa.

Peripass en Nedap streven samen naar optimale logistieke stromen en voertuigenbeheer op de site

Peripass gaat een strategische samenwerking aan met Nedap Identification Systems, dat is gespecialiseerd in systemen voor identificatie op lange afstand, draadloze voertuigdetectie en stadstoegangscontrole. Peripass biedt verschillende yard management oplossingen in logistiek, retail, manufacturing en food & beverage om de kloof tussen magazijn en transportactiviteiten te kunnen overbruggen.

Picking zonder automatisatie

(Advertorial) Functionele pick systemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Welke stellingsystemen “gecombineerd” worden hangt af van verschillende factoren. Maar automatisatie hoeft niet in iedere e-commerce situatie de oplossing te zijn.

Intersig houdt voorraden in het gareel met Optimact

(Advertorial) Het behaaglijke gevoel de voorraden onder controle te hebben in een complexe omgeving. Dat was voor Intersig de belangrijkste motivatie om een gespecialiseerd voorraadpakket te implementeren. De producent van bouwstaal vond hiervoor de geknipte aanvulling op zijn ERP-pakket in Optimact van Xeleos Consulting.

Woolworths schakelt Knapp in voor nieuw automatisch fulfilment center

De Australische supermarktketen Woolworths is van plan in Auburn, New South Wales een ​​nieuw geautomatiseerd fulfilment center te bouwen voor de verwerking van e-commerce orders. Met nieuwe technologie wil Woolworths de capaciteit vergroten en op die manier de online boodschappenervaring van klanten in West-Sydney optimaliseren.

Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

VIL wijst op tijdswinst bij lossen en laden dankzij integratie realtime data in dynamisch slotboekingssysteem

Bedrijven en consumenten verwachten steeds meer dat producten snel, flexibel en betrouwbaar worden geleverd. Verlies- en wachturen bij magazijnen en distributiecentra zijn daardoor meer dan ooit uit den boze. Daarom heeft VIL met het project OptiPlan nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning voor het laden en lossen te optimaliseren door realtime data te integreren in een dynamisch slotboekingssysteem.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.