OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial)
1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT?
Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen. Het is belangrijk om twee soorten goederenstromen tegelijkertijd te kunnen verwerken, hetzij bij aanvang of in de toekomst.

2. HOE REACTIEF IS HET SYSTEEM?
De reactietijd van het systeem wordt gemeten vanaf het moment dat de order door het WMS of ERP wordt verzonden tot de start van het orderverzamelen op de werkvloer. Des te beter de reactietijd, des te sneller kan een systeem bestellingen verwerken.

3. IS DEZE OPLOSSING IN EEN BESTAAND MAGAZIJN TE INTEGREREN ?
Een GtP-oplossing wordt vaak gebruikt naast andere orderpickprocessen (handmatig of geautomatiseerd), zoals van SKU’s met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid of producten met ongewone afmetingen. Een GtP-oplossing moet in bestaande situaties kunnen worden geïmplementeerd.

4. VOOR WELK TYPE ORDERS IS HET GESCHIKT?
Een GtP-oplossing moet elk ordertype kunnen verwerken. Het moet niet uitmaken of een order veel of weinig orderregels heeft.

5. WAT ZIJN DE PRESTATIES VAN HET WERKSTATION?
De prestaties van de werkstations zijn cruciaal voor een goede terugverdientijd van het GtP-systeem. Deze worden bepaald door het mechanische ontwerp, de specifieke kenmerken van de pickactiviteit en het aantal bestellingen die parallel wordt verzameld. Producten van eenzelfde bestelling moeten van groot naar klein worden aangevoerd om onnodig te tillen en puzzelen te vermijden.

6. WAT IS DE IMPACT OP DE MEDEWERKER?
Hogere prestaties betekent ook een hoger aantal herhalingen van dezelfde handelingen. Om de fysieke belasting te beperken, is het essentieel dat de pick- en plaatsbewegingen tussen schouder- en heuphoogte plaatsvinden. Schuin aangevoerde bakken minimaliseen de belasting.

7. VOOR WELKE KWALITEIT VAN ORDERVERZAMELEN IS HET GESCHIKT?
Het werkstation moet een hoog kwaliteitsniveau van orderverzamelen garanderen. Eenvoudige processen, duidelijke informatie en instructies voor de medewerker en een minimum aan pick- of putopties zorgen voor minder fouten.

8. HOEVEEL RUIMTE NEEMT DE OPLOSSING IN BESLAG?
De ingenomen ruimte is het gevolg van het aantal SKU’s dat moet worden opgeslagen, de voorraad per SKU, de eisen ten aanzien van de goederenstroom en de beperkingen van de beschikbare oppervlakte. Dat geldt voor zowel een bestaand als een nieuw magazijn.

9. VOOR WELKE HOEVEELHEDEN SKU’S IS HET GESCHIKT?
Het systeem moet de benutting van de ingenomen ruimte maximaliseren, door lege opslaglocaties tot een minimum te beperken en door de voorraadvolumes zo goed mogelijk aan te passen aan de bestelde hoeveelheden per SKU. Dit wordt bepaald door het mechanisch ontwerp, de ruimte voor de transportsystemen, eisen van verzekeraars zoals een sprinklerinstallatie en de flexibiliteit in de keuze van product opslag (afmetingen, bakken met indelingen).

10. WELKE MECHANISMEN ZIJN ER OM DE OPSLAGEFFICIENCY TE WAARBORGEN?
Het is noodzakelijk om de operationele processen goed te kennen, zoals de opslag- en voorraadeisen of preventieve en corrigerende methoden voor een maximale benutting van het opslagsysteem.

11. WELK ONDERHOUD IS ER NODIG?
Belangrijk is dat onderhoud wordt uitgevoerd zonder de rest van het systeem te verstoren. Het eventueel vervangen van shuttles moet snel worden uitgevoerd.

12. IS BEGELEIDING EN SUPPORT BESCHIKBAAR?
Het implementeren van een GtP-oplossing heeft zowel impact op de teams als op de processen. De juiste partner zorgt voor een zo efficiënt mogelijke overgangsperiode door bijvoorbeeld training van de medewerkers, assistentie tijdens de overgang, e-learning en training voor nieuwe gebruikers en het monitoren van KPI’s en de prestaties.

SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.