Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

In een periode waarin bedrijven met torenhoge energierekeningen worstelen, is elke vorm van efficiëntie en kostenbesparing welkom. Daarvoor ontwikkelde Optioryx, opgericht door de jonge ondernemers Bart Gadeyne, Gilles Vandewiele en Vic Degraeve, een product op maat. Volgens Optioryx werken veel commerciële spelers met een dozenassortiment dat niet is afgestemd op het order- en artikelprofiel van hun klanten, noch op de door hun pakketbezorgers vastgestelde transportkostenstructuur. Daardoor bevatten pakketten vaak te veel lucht bij het verlaten van het magazijn, met als gevolg een verhoogde CO2-uitstoot en overbodige kosten. Het 3D-stapelalgoritme van Optioryx optimaliseert het dozenassortiment met behulp van artificiële intelligentie. Optioryx3D zorgt voor het optimale dozenassortiment dat sterk aansluit bij het order of itemprofiel en de transportkostenstructuur. De oplossing richt zich tot alle spelers in de e-commercewereld: van webshops over leveranciers tot magazijnen, alsook 3PL’s die met de omnichannel-evolutie in aanraking komen.
 
De volumetrische transportkosttoeslagen die in de VS al stevig worden toegepast – getuige de tarieven van FedEx en UPS – vinden ook hun weg naar Europa. “De volumetrische aanpassing van de PostNL-tarieven vorig jaar zijn daar een mooi voorbeeld van”, illustreert CEO Bart Gadeyne (foto). “Dat is nog maar het begin. De tijd dat de transportkosten voor een klein of groot pakket gelijk waren, is bijna voorbij. Door dergelijke complexe transporttarieven uit te buiten, helpen we onze klanten niet alleen duurzamer te zijn – minder lucht verpakken en karton besparen – maar ook sterk te besparen op hun transportkosten.”
 
Bedrijven die de 3D-methode van Optioryx gebruiken om dozen te verpakken, zouden gemiddeld 7 tot 12% aan kosten besparen in verhouding tot manueel verpakken, zonder dat ze daarbij iets fundamenteels aan hun operationele proces hoeven te veranderen. Bovendien zou de tool in een mum van tijd kunnen worden geïmplementeerd en is de software compatibel met WMS- en TMS-pakketten. Onder meer Van Moer Logistics werkt al met Optioryx samen.
 
De jonge ondernemers willen met hun oplossing in eerste instantie de Europese logistieke markt veroveren, maar ze doen er naar eigen zeggen alles aan om bedrijven overal ter wereld met hun oplossing te bedienen. “Dankzij een gebruikersvriendelijke API die in de cloud draait, is onze oplossing overal ter wereld toegankelijk”, klinkt het. “Via een integratie met Wastelabs bedienen we zelfs een klant in Singapore.”

Foto: Optioryx / CEO Bart Gadeyne

Recente nieuwsberichten

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Dachser en Fercam stichten joint venture voor groupage en contractlogistiek in Italië

Logistiek dienstverlener Fercam gaat zijn divisies Distributie (groupage) en Logistiek (contractlogistiek) onderbrengen in een joint venture met Dachser onder de naam ‘Dachser & Fercam Italia S.r.l.’. Daarbij zal het aandeel van Dachser in de nieuwe onderneming 80% bedragen, terwijl Fercam AG 20% zal bezitten.

Nutreco versterkt digitale strategie met CloudSuite Food & Beverage van Infor

Nutreco, producent en handelaar in aquacultuur en dierenvoeding, heeft de Infor CloudSuite Food & Beverage geïmplementeerd. Door de overstap naar dat platform krijgt Nutreco niet alleen nieuwe functionaliteit, maar ook toegang tot technologie zoals artificiële intelligentie, process mining, en Robotic Process Automation.

Schrijf je nu in: Masterclass Voorraadbeheer

(Advertorial) De voorraden optimaal houden is voor veel bedrijven vandaag nog steeds een grote uitdaging. Met als gevolg heel wat overschotten en financieel verlies. Nochtans biedt een goed uitgekiende voorraad- en supply chain-strategie de oplossing voor een optimaal voorraadbeheer.

Dematic levert zijn grootste AutoStore-systeem in Groot-Brittannië

In 2021 nam de Britse onderneming Direct Corporate Clothing het bedrijf InCorporateWear over, om WWUGL te vormen. Sindsdien is WWUGL de grootste onafhankelijke leverancier van werkkleding, uniformen en persoonlijke beschermingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk.

Seamless Transition to E‑invoicing ‑ Comprehensive Guide (feat. Forrester)

(Advertorial) Alles weten over de aanstaande revolutie in e-facturatie? Volg dan zeker ons exclusieve webinar, met niemand minder dan Forrester als speciale gast. Niet te missen: ⦁ Begrijp de uitdagingen van e-facturatie en leer hoe je ze overwint.

Betrouwbaarheid. Gegarandeerd.

(Advertorial) Onze systemen zijn ontworpen voor maximale doorstroming, 24/7/365. Ons externe monitoringteam lost 90% van de systeemproblemen zonder fysieke tussenkomst. Kortom: we garanderen operationele beschikbaarheid, prestaties en geen hoofdpijn voor u. Klik hier voor meer informatie.

Skechers vindt in Manhattan een partner om verder mee te groeien

(Advertorial) Ter ondersteuning van de groeiplannen heeft Skechers een stevige basis gebouwd met betrouwbare, schaalbare en innovatieve technologie. Dus toen het tijd werd om de omnichannelactiviteiten verder te ontwikkelen, vond het wereldwijde lifestyle- en sportmerk de ideale oplossingen bij Manhattan.

Montea ontwikkelt 50.000m² voor Lekkerland in Waddinxveen (NL)

Lekkerland Nederland is al ruim 65 jaar gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie. Klanten worden op dit moment beleverd vanuit een van de distributiecentra in het Nederlandse Waddinxveen, Son en Meppel. In Waddinxveen opereert Lekkerland als groothandel en als logistiek dienstverlener vanuit drie verschillende locaties in de nabijgelegen omgeving van Distripark A12.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.