Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Om statistische klantvoorspellingen te maken in veel verschillende dimensies is een flexibele oplossing nodig, en die wordt nu geleverd door de nieuwe customer forecasting-functie van supply chain-platform Optimact. De nieuwe feature stelt gebruikers in staat om een prognose op te stellen voor een hele productgroep of een heel segment van klanten. Zo vergemakkelijkt ze planning op verscheidene niveaus en hïerarchieën binnen de organisatie, levert ze een beter overzicht op over het planningsproces, en geeft ze ondernemingen een wapen tegen vraagonzekerheid.

Optimact brengt op die manier nog beter verschillende domeinen van de supply chain, zoals mensen, data, processen en plannen, bij elkaar.

Lees hier alles over de nieuwe feature!

Recente nieuwsberichten

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Jungheinrich richt dochteronderneming Uplift Ventures op

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Uplift Ventures opgericht. De missie van de nieuwe dochteronderneming bestaat erin innovatieve groeibedrijven op te bouwen en te investeren in aantrekkelijke start-ups. Jungheinrich ontwikkelt daarmee naar eigen zeggen doelgericht bedrijfsactiviteiten met een hoog groeipotentieel buiten zijn kerntaken. Daarmee wil het bedrijf nieuwe markten en klantengroepen ontsluiten en de digitale transformatie in de logistiek bevorderen.

Jongere generaties gebruiken AI bij het shoppen

Consumenten zijn meer dan ooit klaar om AI toe te laten in hun winkelervaring. Vooral jongere doelgroepen staan open voor geautomatiseerde beslissingen door AI. Dat blijkt uit het zesde Connected Shoppers Report van CRM vendor Salesforce. De verwachtingen van de consument liggen in lijn met de ambities van de retailers. Driekwart is van plan het komende jaar meer te investeren in AI-technologie, vooral met het oog op klantenservice.

Millesima en nShift klinken op Europese ontwikkeling

Millesima, een internationale handelaar in fijne en zeldzame wijnen, wil zijn Europese ontwikkeling versnellen en zijn transportnetwerk in Europa in 2025 versterken. Om die strategie te ondersteunen, heeft de wijnhandelaar het nShift-platform voor bezorgbeheer en -ervaring geïmplementeerd.

Mobiele app van Carrier Transicold biedt realtime zichtbaarheid in koudeketen

Carrier Transicold heeft een mobiele applicatieversie van zijn digitale oplossing Lynx Fleet gelanceerd. De oplossing biedt vlootbeheerders, operators en chauffeurs onderweg realtime inzicht in alle compatibele systemen van Carrier Transicold. De smartphone-app is gratis voor alle Lynx Fleet-gebruikers in Europa en is ontworpen om de operationele efficiëntie van klanten te verbeteren, de kosten te verlagen en de integriteit van de koudeketen te garanderen. Carrier Transicold is onderdeel van Carrier Global Corporation, een toonaangevende speler in intelligente klimaat- en energieoplossingen.

Trova transformeert dieseltruck in elektrische vrachtwagen

Het Belgische bedrijf Trova heeft zijn eerste volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen geleverd aan transportbedrijf Ninatrans. Opvallend daarbij is dat het niet om een nieuwe vrachtwagen gaat, maar om een bestaande dieseltruck die werd omgebouwd tot een e-truck. Die doorbraak, gerealiseerd in samenwerking met Flanders Make, Brussels Airport en met de steun van VLAIO, moet aantonen dat de elektrificatie van zwaar wegtransport sneller, betaalbaarder en volledig circulair kan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.