Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Foto: ROC Veurne

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

“De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, vertelt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome, elektrische vaartuigen ook een rol in dit traject kunnen spelen.”

Sinds de bouw van de regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne in 2023 beschikken bedrijven in de regio over nieuwe duurzame transportopties. ROC Veurne, gelegen aan het bedrijventerrein tussen de Lovaart en de Vaartweg in Veurne, beschikt over kaaimuren van 50 meter en een kaaiplateau van 325m².

“De uitbreiding van het logistieke netwerk via de binnenvaart biedt niet alleen economische voordelen, maar draagt ook bij aan een duurzamere mobiliteit in de regio”, klinkt het. Met de samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen willen de partijen de logistieke mogelijkheden van de regio versterken.

Tijdens de testvaart werd voor het transport gebruik gemaakt van een spits (CEMT-klasse I). Dat type schip is door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt voor transport op de waterwegen in de Westhoek. “Dergelijk schip kan telkens ongeveer 200 ton zand vervoeren. Een vrachtwagen zal ongeveer 30 ton zand per rit vervoeren. Elke vaart met het schip betekent dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn”, aldus Jean de Bethune, voorzitter POM West-Vlaanderen.

De Vlaamse Waterweg startte met baggerwerken op de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Lovaart om wateroverlast in de Westhoek te voorkomen. Daarbij worden ook ondieptes aangepakt, wat het scheepvaartverkeer zal verbeteren. De Lovaart wordt over de volledige lengte uitgebaggerd tot een diepte van minimaal 2,20 meter, met een vaargeul van 6 meter breed. “Het verdiepen van de vaargeul is cruciaal voor een betere afvoer van regenwater uit het binnenland. Het is mooi meegenomen dat de logistieke mogelijkheden van dit traject hierdoor verbeteren”, besluit Els T’Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg.

Recente nieuwsberichten

Dematic klantendag bij Radial, 17 en 18 april - Registreer nu hier!

Een nieuw distributiecentrum met 299 autonome mobiele robots helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Kom meer te weten over deze oplossing tijdens onze exclusieve Benelux Klantendag op 17 en 18 april 2024 bij Radial in Groningen.

Flexport lanceert geoptimaliseerd Convoy-platform in de VS

Flexport, de Amerikaanse digitale expediteur met Europees hoofdkantoor in Amsterdam, lanceert in de Verenigde Staten het recent geoptimaliseerde Convoy-platform. Het platform biedt verladers niet alleen vereenvoudigde toegang van transportcapaciteit, maar stelt hen ook in staat hun zendingen in real time te volgen. De lancering van het platform in de VS markeert volgens Flexport een belangrijke mijlpaal na de succesvolle overname van Convoy’s vrachtvervoer softwaretechnologie in november 2023.

Jungheinrich creëert bestuursafdeling voor automatisering

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in automatisering en met name ook via overnames zijn technologische en regionale footprint op het vlak van automatisering aanzienlijk uitgebreid. De raad van bestuur van Jungheinrich heeft daarop besloten een nieuwe bestuursafdeling voor automatisering te creëren. De nieuwe afdeling zal alle eenheden en middelen bundelen met de nadruk op Mobile Robots, Automated Storage & Retrieval Systems (ASRS) en magazijninrichtingen.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2024!

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 14 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats.

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.