Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Foto: ROC Veurne

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

“De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, vertelt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome, elektrische vaartuigen ook een rol in dit traject kunnen spelen.”

Sinds de bouw van de regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne in 2023 beschikken bedrijven in de regio over nieuwe duurzame transportopties. ROC Veurne, gelegen aan het bedrijventerrein tussen de Lovaart en de Vaartweg in Veurne, beschikt over kaaimuren van 50 meter en een kaaiplateau van 325m².

“De uitbreiding van het logistieke netwerk via de binnenvaart biedt niet alleen economische voordelen, maar draagt ook bij aan een duurzamere mobiliteit in de regio”, klinkt het. Met de samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen willen de partijen de logistieke mogelijkheden van de regio versterken.

Tijdens de testvaart werd voor het transport gebruik gemaakt van een spits (CEMT-klasse I). Dat type schip is door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt voor transport op de waterwegen in de Westhoek. “Dergelijk schip kan telkens ongeveer 200 ton zand vervoeren. Een vrachtwagen zal ongeveer 30 ton zand per rit vervoeren. Elke vaart met het schip betekent dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn”, aldus Jean de Bethune, voorzitter POM West-Vlaanderen.

De Vlaamse Waterweg startte met baggerwerken op de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Lovaart om wateroverlast in de Westhoek te voorkomen. Daarbij worden ook ondieptes aangepakt, wat het scheepvaartverkeer zal verbeteren. De Lovaart wordt over de volledige lengte uitgebaggerd tot een diepte van minimaal 2,20 meter, met een vaargeul van 6 meter breed. “Het verdiepen van de vaargeul is cruciaal voor een betere afvoer van regenwater uit het binnenland. Het is mooi meegenomen dat de logistieke mogelijkheden van dit traject hierdoor verbeteren”, besluit Els T’Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg.

Recente nieuwsberichten

Prologis opent circulair distributiecentrum Waalwijk DC3

Aanbieder van logistiek vastgoed Prologis heeft het eerste circulaire distributiecentrum geopend: Prologis Park Waalwijk DC3. Het gehele pand – deels gehuurd door Tarkett – is gebouwd op basis van circulariteit, wat betekent dat het eenvoudig te demonteren en te hergebruiken is, vastgelegd in een materiaalpaspoort en qua herkomst gebaseerd is op het begrip cradle-to-cradle (C2C).

Shippeo werkt samen met SAP voor meer visibiliteit tijdens transport

Shippeo, gespecialiseerd in realtime zichtbaarheid van transport voor verladers en logistieke dienstverleners, heeft een partnership gesloten met SAP met de bedoeling real-time zichtbaarheid van verzendingen over de weg in Europa te bieden.

Interroll levert langste conveyorplatform aan Duitse supermarkt

Interroll laat weten dat het een groot order heeft binnengehaald van een toonaangevende Duitse supermarktketen. De leverancier van material flow oplossingen zal 9 kilometer aan Interroll Modular Conveyor Platform (MCP) leveren, meteen het langste conveyorplatform dat Interroll ooit op één locatie binnen EMEA installeerde.

JLL start commercialisatie van 76.000m² groot logistiek platform in Zeebrugge

JLL, actief in logistiek en industrieel vastgoed, is co-exclusief aangeduid door de Chinese Lingang Group voor de commercialisatie van de eerste fase van het logistieke project dat wordt aangevat in de zuidelijke achterhaven van Zeebrugge.

Joint venture WDP en VIB breidt uit in Noordrijn-Westfalen

WVI, de joint venture tussen WDP en VIB, die vorig jaar werd opgericht met het oog op regionale uitbreiding van beide vennootschappen in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg, heeft een bestaande site verworven in Bottrop in Noordrijn-Westfalen.

Jungheinrich neemt aandeel in robotica start-up Magazino

Met automatisering als een van de grootste groeipijlers binnen intralogistiek – een trend die wordt veroorzaakt door de aanhoudende groei van de online handel en het wereldwijde tekort aan geschoolde logistieke medewerkers, met name heftruckchauffeurs – verwacht Jungheinrich AG de komende jaren dubbelcijferige groei in dat segment.

Inther introduceert plug & play-methode voor conveyorsystemen

Inther Conveyor Equipment – onderdeel van Inther Group – heeft voor zijn modulaire platform van geïntegreerde conveyorsystemen een nieuwe plug & play-methode ontwikkeld. Daarbij wordt iedere module van tevoren compleet gebouwd, bekabeld en getest.

B2A Technology wordt Alstef Group

Na de overname van het Nieuw-Zeelandse Glidepath en de aanstelling van Nicolas Breton als chief operating officer heeft B2A Technology, leverancier van o.m. systemen voor automatische bagageafhandeling, nu ook een naamsverandering doorgevoerd.

Hoe combineer je e-commerce met fysieke winkels?

Artikel - Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een constante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is.

Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.