Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Foto: ROC Veurne

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

“De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, vertelt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome, elektrische vaartuigen ook een rol in dit traject kunnen spelen.”

Sinds de bouw van de regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne in 2023 beschikken bedrijven in de regio over nieuwe duurzame transportopties. ROC Veurne, gelegen aan het bedrijventerrein tussen de Lovaart en de Vaartweg in Veurne, beschikt over kaaimuren van 50 meter en een kaaiplateau van 325m².

“De uitbreiding van het logistieke netwerk via de binnenvaart biedt niet alleen economische voordelen, maar draagt ook bij aan een duurzamere mobiliteit in de regio”, klinkt het. Met de samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen willen de partijen de logistieke mogelijkheden van de regio versterken.

Tijdens de testvaart werd voor het transport gebruik gemaakt van een spits (CEMT-klasse I). Dat type schip is door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt voor transport op de waterwegen in de Westhoek. “Dergelijk schip kan telkens ongeveer 200 ton zand vervoeren. Een vrachtwagen zal ongeveer 30 ton zand per rit vervoeren. Elke vaart met het schip betekent dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn”, aldus Jean de Bethune, voorzitter POM West-Vlaanderen.

De Vlaamse Waterweg startte met baggerwerken op de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Lovaart om wateroverlast in de Westhoek te voorkomen. Daarbij worden ook ondieptes aangepakt, wat het scheepvaartverkeer zal verbeteren. De Lovaart wordt over de volledige lengte uitgebaggerd tot een diepte van minimaal 2,20 meter, met een vaargeul van 6 meter breed. “Het verdiepen van de vaargeul is cruciaal voor een betere afvoer van regenwater uit het binnenland. Het is mooi meegenomen dat de logistieke mogelijkheden van dit traject hierdoor verbeteren”, besluit Els T’Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg.

Recente nieuwsberichten

De sleutel tot Logistiek 4.0

Door de indrukwekkende groei van (cloud)applicaties, data en analytics is het aantal gedigitaliseerde proces­sen toegenomen. Door een combinatie van factoren – opkomst van IoT, goedkopere en kleinere sensors, vernieuwingen op het gebied van cloud computing en analytics – weet de maakindustrie digitaal te transfor­meren, dit wordt de 4e Industriële Revolutie, Smart Industry of Industry 4.0 genoemd.

Cora vertrouwt distributie in BeLux toe aan Kuehne+Nagel

Retailer Cora heeft Kuehne+Nagel als logistieke partner ingeschakeld om de supply chain van de Cora hypermarkten in België en Luxemburg te leiden. Door de pandemie is het gedrag van consumenten veranderd en brengen mensen vaker een bezoek aan de super- en hypermarkten.

Anrova en Desk Solutions versmelten tot Anrova Solutions

SAP Business One partner Anrova uit Antwerpen heeft de West-Vlaamse ICT’er Desk Solutions overgenomen en gaat verder onder de naam Anrova Solutions. Na de overname van Smartdoc in september 2020 en de oprichting van Anrova South in oktober 2021, is de acquisitie van Desk Solutions de volgende stap om de kmo-markt beter te ondersteunen bij de digitale transformatie.

Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging.

Ahold Delhaize USA breidt micro-fulfilment uit met Swisslog

Peapod Digital Labs, de digitale en e-commerce afdeling van Ahold Delhaize USA, heeft de samenwerking met Swisslog aangekondigd om een proefproject met microfulfilmenttechnologie op te zetten met ‘The GIANT Company’ in Philadelphia. Dit pilootproject maakt gebruik van Swisslog’s warehouse automation oplossingen, waaronder AutoStore technologie ondersteund door Swisslog’s SynQ software, en de eigen manuele pickingcapaciteiten van Peapod Digital Labs.

Magazino rust mobiele robot uit met inductief batterijlaadsysteem

Met de mobiele robot SOTO 2 automatiseert roboticabedrijf Magazino de materiaaltoevoer in de maakindustrie. De robot vervoert volledig autonoom kleine ladingdragers met componenten van het magazijn naar de productielijn, haalt het leeggoed weer op en brengt het terug naar het magazijn.

WEG België voert service op dankzij extra magazijnruimte

WEG, fabrikant van tandwielkasten, motoren en aandrijvingen, heeft zijn bestaande warehouse in België (Nijvel) met 1800m² uitgebreid, waardoor de totale opslagruimte nu 6000m² bedraagt. Door de uitbreiding konden drie nieuwe docks worden geplaatst met een capaciteit voor grotere machines tot 12 ton, waardoor WEG nu eventueel ook grotere projecten kan aannemen.

Lalesse ontwikkelt gebruikersvriendelijke WCS user interface

Lalesse Logistic Solutions, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering waaronder AutoStore, heeft het afgelopen jaar een nieuwe en intuïtieve gebruikersinterface voor het warehouse control system LogiCS ontwikkeld. In combinatie met een geautomatiseerd magazijnsysteem (ASRS), zoals AutoStore, moet die nieuwe interface een oplossing bieden voor de toenemende eisen op het vlak van ‘next-day-delivery’ in de retail, met name in e-commerce.

Pauwels Consulting neemt DCI over

Pauwels Consulting, als adviesbureau gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, neemt IT-consultancybedrijf DCI over. Daarmee realiseert Pauwels Consulting zijn zesde overname in twee jaar tijd. DCI werd in 1997 in Sint-Niklaas opgericht door Joris Van Hoye.

Vanas introduceert Modula HC horizontale carrousel

Met de nieuwe horizontale carrousel Modula HC wil Vanas met een betaalbare oplossing inspelen op de groeiende vraag naar de automatisering van opslag en distributie van kleine producten en goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.