Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Foto: ROC Veurne

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

“De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, vertelt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome, elektrische vaartuigen ook een rol in dit traject kunnen spelen.”

Sinds de bouw van de regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne in 2023 beschikken bedrijven in de regio over nieuwe duurzame transportopties. ROC Veurne, gelegen aan het bedrijventerrein tussen de Lovaart en de Vaartweg in Veurne, beschikt over kaaimuren van 50 meter en een kaaiplateau van 325m².

“De uitbreiding van het logistieke netwerk via de binnenvaart biedt niet alleen economische voordelen, maar draagt ook bij aan een duurzamere mobiliteit in de regio”, klinkt het. Met de samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen willen de partijen de logistieke mogelijkheden van de regio versterken.

Tijdens de testvaart werd voor het transport gebruik gemaakt van een spits (CEMT-klasse I). Dat type schip is door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt voor transport op de waterwegen in de Westhoek. “Dergelijk schip kan telkens ongeveer 200 ton zand vervoeren. Een vrachtwagen zal ongeveer 30 ton zand per rit vervoeren. Elke vaart met het schip betekent dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn”, aldus Jean de Bethune, voorzitter POM West-Vlaanderen.

De Vlaamse Waterweg startte met baggerwerken op de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Lovaart om wateroverlast in de Westhoek te voorkomen. Daarbij worden ook ondieptes aangepakt, wat het scheepvaartverkeer zal verbeteren. De Lovaart wordt over de volledige lengte uitgebaggerd tot een diepte van minimaal 2,20 meter, met een vaargeul van 6 meter breed. “Het verdiepen van de vaargeul is cruciaal voor een betere afvoer van regenwater uit het binnenland. Het is mooi meegenomen dat de logistieke mogelijkheden van dit traject hierdoor verbeteren”, besluit Els T’Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg.

Recente nieuwsberichten

Avanos Medical implementeert integrated business planning met OMP op SAP S/4HANA

Avanos Medical, met hoofdzetel in Alpharetta, Georgia (VS), is als leverancier van medische apparatuur in 90 landen actief. De onderneming nam een belangrijke strategische beslissing door up te graden van SAP ECC naar SAP S/4HANA. Even belangrijk voor Avanos was dat hun supply chain planning oplossing compatibel zou zijn met het nieuwe SAP-platform.

DHL Express opent duurzame CityHub op Blue Gate Antwerp

DHL Express, de internationale expressdienst van Deutsche Post DHL Group, heeft op Blue Gate Antwerp een nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio geopend. Dit stadsdistributiecentrum vervangt het service center nabij de Noorderlaan en zal wekelijks gemiddeld 50.000 pakjes ophalen en leveren in de Scheldestad en de randgemeenten.

Werkkledingspecialist Dassy breidt fulfilmentcenter uit met TGW

Dassy Europe is een Belgische leverancier van gespecialiseerde werkkleding, waaronder werkbroeken, jassen, beschermingsuitrusting en veiligheidsschoenen. Het bedrijf is in 20 landen actief en levert aan meer dan 1.000 gespecialiseerde handelaars.

Sorteercentrum van PostNL én toegangsweg vormen sluitstuk van MG Park De Hulst

Het bedrijvenpark MG Park De Hulst, aan het Kanaal in Willebroek, krijgt er de komende maanden een groot depot bij én een nieuwe toegangsweg, die zal aansluiten op de Koning Boudewijnlaan. Daarmee zit het hele bouwproject nu in de laatste rechte lijn: nog voor het einde van het jaar zal de volledige werf afgerond zijn.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman  Cases op www.incore.be

Chep Benelux initieert transportsamenwerking tussen klanten

Chep biedt wereldwijd duurzame supply chain-oplossingen aan, met als basis palletpooling. Gezien zijn wereldwijde netwerk van klanten en transporteurs heeft de aanbieder een goede kijk op de goederenstromen van al zijn klanten. Op basis van die data zoekt Chep naar synergieën tussen transportstromen van klanten en stelt hen optimaliseringsmogelijkheden voor.

Onderzoek ABN Amro: Transportsector herstelt zich fors in 2021

Uit het rapport ‘Op weg naar het einde’ van ABN Amro blijkt dat de Nederlandse transportsector in 2021 met 2,5% zal groeien na een krimp (-4%) in 2020. Een andere opvallende bevinding in de sectorprognose Transport en Logistiek 2021-2022 is dat vooral de zee- en de kustvaart profiteren van het herstel van de industriële productie.

Jungheinrich richt zich met zijn Strategie 2025+ op winstgevende groei

Jungheinrich zal zich de komende jaren richten op het verhogen van de rendabiliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Dat deelde het bedrijf in Hamburg mee op de voorstelling van zijn nieuwe strategie 2025+. Jungheinrich heeft zijn strategische groeidoelstelling voor 2020 al een jaar eerder bereikt dan gepland en wil zijn nieuwe strategie gebruiken om in de komende jaren nog meer waarde te creëren voor zijn stakeholders - klanten, medewerkers, aandeelhouders, handelspartners en de maatschappij.

Boa Concept levert met ‘Fast Track’ automatiseringsoplossing binnen de 2 weken

Boa Concept, de Franse aanbieder van intralogistieke oplossingen, levert met Plug-and-Carry al voorbekabelde en voorgeprogrammeerde conveyormodules om de installatietijd bij de klant aanzienlijk te verkorten. Omdat Boa Concept vaststelde dat zijn klanten grotendeels dezelfde functionaliteit nodig hebben voor hun ordervoorbereidingslijnen, zet de leverancier nu met Boa Fast Track een nieuwe stap richting vereenvoudigde implementatie.

Zweedse groothandel Hall Miba zet voice picking-systeem van Zetes in

Hall Miba is een toonaangevende groothandelaar in non-food producten voor tankstations en winkels in Zweden. In het kader van zijn digitaliseringstrategie was Hall Miba op zoek naar een schaalbare oplossing die de magazijnprocessen efficiënter en betrouwbaarder kon maken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.