Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Foto: ROC Veurne

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

“De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, vertelt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome, elektrische vaartuigen ook een rol in dit traject kunnen spelen.”

Sinds de bouw van de regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne in 2023 beschikken bedrijven in de regio over nieuwe duurzame transportopties. ROC Veurne, gelegen aan het bedrijventerrein tussen de Lovaart en de Vaartweg in Veurne, beschikt over kaaimuren van 50 meter en een kaaiplateau van 325m².

“De uitbreiding van het logistieke netwerk via de binnenvaart biedt niet alleen economische voordelen, maar draagt ook bij aan een duurzamere mobiliteit in de regio”, klinkt het. Met de samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg en POM West-Vlaanderen willen de partijen de logistieke mogelijkheden van de regio versterken.

Tijdens de testvaart werd voor het transport gebruik gemaakt van een spits (CEMT-klasse I). Dat type schip is door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt voor transport op de waterwegen in de Westhoek. “Dergelijk schip kan telkens ongeveer 200 ton zand vervoeren. Een vrachtwagen zal ongeveer 30 ton zand per rit vervoeren. Elke vaart met het schip betekent dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn”, aldus Jean de Bethune, voorzitter POM West-Vlaanderen.

De Vlaamse Waterweg startte met baggerwerken op de IJzer, het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Lovaart om wateroverlast in de Westhoek te voorkomen. Daarbij worden ook ondieptes aangepakt, wat het scheepvaartverkeer zal verbeteren. De Lovaart wordt over de volledige lengte uitgebaggerd tot een diepte van minimaal 2,20 meter, met een vaargeul van 6 meter breed. “Het verdiepen van de vaargeul is cruciaal voor een betere afvoer van regenwater uit het binnenland. Het is mooi meegenomen dat de logistieke mogelijkheden van dit traject hierdoor verbeteren”, besluit Els T’Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg.

Recente nieuwsberichten

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Hardis Group mikt op Centraal-Europa met nieuw filiaal in Polen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group zet, na Spanje en Nederland, de uitbreiding van zijn logistieke activiteiten in Europa verder met de opening van een filiaal in Polen. Onder de naam Hardis Group Polska moet het nieuwe filiaal in Warschau de aanwezigheid van de groep in Centraal-Europa versterken.

Landtransporthub DB Schenker in Tilburg krijgt facelift

DB Schenker gaat zijn landtransportvestiging in Tilburg (NL) volledig renoveren. De logistiek dienstverlener wil de internationale hub – gelegen op industrieterrein Katsbogten aan de A58 – niet alleen moderniseren, maar ook duurzamer maken.

Montea investeert in multimodale stadslogistiek in Brussel

Montea en de Haven van Brussel ondertekenen een grondconcessie-overeenkomst voor een vaste periode van 30 jaar (verlengbaar met periodes van 10 jaar) voor een terrein van ca 35.000m².

TCL optimaliseert en automatiseert logistieke processen met nieuw WMS

Vanaf medio april zal Trans-Continental Logistics (TCL) in Antwerpen al zijn logistieke processen stroomlijnen met het warehouse management systeem van Elevate-IT. TCL beschikt over zeven magazijnen in Antwerpen, in een straal van 400 meter van elkaar.

Geautomatiseerd fulfilmentcenter Puma operationeel met TGW

Op 6 april 2021 is in de Beierse gemeente Geiselwind het Europese centrale distributiecentrum van sportbedrijf Puma SE in gebruik genomen. De sterk geautomatiseerde logistieke hub werd gerealiseerd in samenwerking met TGW, die als hoofdaannemer voor de intralogistiek optrad.

Partnership Picavi en All for One Group lanceert project in UZ van Freiburg

Het Duitse IT-adviesbureau en SAP-partner All for One Group heeft de krachten gebundeld met pick-by-vision-specialist Picavi om hun klanten te ondersteunen bij de digitalisering van logistiek, warehousing en supply chain management. Beide partners gaan hun eerste gezamenlijke project uitvoeren in het universitair ziekenhuis in Freiburg, in het zuidwesten van Duitsland.

Combinatie van mobiele conveyor Convey-Link, Plug-and-Carry en Boa Drive voor veilige pakkettransfers

Effidence brengt dit jaar voor het eerst een intern transportsysteem voor pakketten op de markt. ‘Convey-Link’ bestaat uit een conveyor die geïnstalleerd is op de Effibot mobiele robot en een Link-communicatiebox, die in de Plug-and-Carry statische conveyor van Boa Concept is geïntegreerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.