Oplossing voor distributie in Brusselse binnenstad
De meerwaarde van cyclologistiek bij Cebeo
Cebeo startte een proefproject met Urbike, maar al snel bleek dat het met een fietskoerier mogelijk was twee keer zoveel stops als met een bestelwagen uit te voeren.
Een aantal jaar geleden besloot distributeur Cebeo zijn transportactiviteiten terug in huis te nemen. Dat bleek een goede keuze, al bleef het in de Brusselse binnenstad moeilijk werken. Daarom ging Cebeo daar voor de distributie van zijn productie in zee met het cyclologistieke bedrijf Urbike. Een geslaagde samenwerking, zo blijkt.
Cebeo is een toonaangevende Belgische B2B-distributeur van elektronisch materieel. Het bedrijf heeft meer dan vijftig vestigingen, sterke e-commerceactiviteiten en een robuust logistiek netwerk. In de dagdistributie worden maandelijks meer dan 40.000 leveringen gerealiseerd via vijf hubs. Voor de last-mile operaties worden dagelijks ongeveer 85 voertuigen ingeschakeld. Daarnaast zijn er nog de nachttransporten en directe transporten, goed voor respectievelijk 1500 en 700 stops per maand. Al die stromen hebben als startpunt het nieuwe distributiecentrum in Blandain (Doornik). Cebeo werkt met een brede waaier verzendeenheden, van pakketten en spoelen tot industriële pallets, extra grote pallets en goederen met lengtes tot zes meter.
Keuze voor eigen transportorganisatie
“We hebben ons transport lang uitbesteed, maar na de overname van enkele bedrijven met een eigen transportorganisatie, waaronder Cheyns uit Kortrijk, hebben we besloten zelf ons transport te ontwikkelen en uit te bouwen”, vertelt Wim Pyra, transportmanager bij Cebeo. “Door ons transport zelf te beheren, hebben we meer controle en kunnen we ons focussen op de continue verbetering van onze dienstverlening. We streven er bijvoorbeeld naar altijd dezelfde chauffeur in een bepaalde regio in te zetten, zodat onze klanten er een vertrouwde contactpersoon hebben. In onze sector is vertrouwen erg belangrijk. Zo hebben onze chauffeurs vaak de sleutel of de toegangscode om het gebouw van de klant binnen te kunnen.”
Via de eigen transportorganisatie kan Cebeo ook snel inspelen op de hoge klanteneisen. Zo biedt de distributeur verschillende tijdsvensters voor levering en een 24-uursservice aan. Een belangrijke uitdaging bleef evenwel de levering in stedelijke gebieden, waar een grote verscheidenheid aan producten moet worden geleverd. Het grootste struikelblok daarbij is de toegankelijkheid voor de verschillende soorten voertuigen, zeker in drukke stadskernen.
Brusselse binnenstad als bottleneck
Ook belangrijk is dat bij Cebeo duurzaamheid en efficiëntie hand in hand gaan. “Sonepar, de groep waartoe we behoren, engageert zich sterk op het vlak van ethische, sociale en milieubewuste verantwoordelijkheid”, vertelt Wim Pyra. “Meer efficiënte ritten betekent niet enkel minder kosten, maar ook meer duurzaamheid. Het verkleinen van onze impact op het milieu was dan ook een belangrijke drijfveer om te gaan samenwerken met Urbike.”
Met Urbike wilde Cebeo met name de leveringen in Brussel efficiënter en op een meer duurzame manier organiseren. “Uit onze monitoring van het aantal stops per uur met bestelwagens, bleek immers dat onze prestaties in het centrum van Brussel ver onder het gemiddelde lagen”, vervolgt Wim Pyra. “De belangrijkste redenen daarvoor waren verkeersopstoppingen, de beperkte toegankelijkheid van locaties en het tekort aan parkeerruimte.’
Cebeo startte een proefproject met Urbike, maar al snel bleek dat het met een fietskoerier mogelijk was twee keer zoveel stops als met een bestelwagen uit te voeren. “Ook waren we aangenaam verrast door de bezorgprestaties van Urbike. De fietskoeriers wonen doorgaans zelf in de stad, waardoor ze die op hun duimpje kennen. Bovendien investeert Urbike volop in trainingen voor hun koeriers, zodat zij perfect weten wat onze klanten van hen verwachten”, besluit Wim Pyra.
TC
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.