Ophtalmic Compagnie moderniseert met installatie van Savoye

Het Franse Ophtalmic Compagnie distribueert contactlenzen en producten voor lensverzorging van meerdere merken naar opticiens, oogartsen en apothekers. Door een omzetgroei van dubbele cijfers en de wens om zelf hoogwaardige brillenglazen te gaan produceren in zijn nieuwe bedrijfspand in Villepinte, besloot Ophtalmic Compagnie alle processen te herzien voor een hogere productiviteit. Daarvoor schakelde het Savoye in, aanbieder van oplossingen voor de intralogistiek.

In de vorige opzet werd gebruik gemaakt van 30 verticale opslagautomaten voor de opslag en verwerking van vier productgroepen: contactlenzen, brillenglazen, reinigingslotions en producten voor oogverzorging. Toen Ophtalmic Compagnie naar het nieuwe pand verhuisde, moderniseerde het zijn activiteiten met een Goods-to-Person-oplossing van Savoye.
 
De oplossing moest instaan voor de picking en voorbereiding van 20.000 SKU’s op voorraad, op basis van het meest eenvoudige tot het meest complexe voorschrift, inclusief de verwerking van de naam van de eindconsument bij de voorgeschreven brillen. Om dat mogelijk te maken werd tussen februari en maart 2019 een reeks testen uitgevoerd op de installatie en de softwaresystemen – het WCS voor de aansturing van het fysieke systeem en het LM XT WMS van Savoye; beide gekoppeld aan het ERP-systeem van Ophtalmic Compagnie. Eind maart 2019 nam het bedrijf de installatie in gebruik met behoud van de bestaande klantbelofte: besteld in de ochtend betekent levering in de middag of uiterlijk de volgende dag voor 17.00 uur.
 
Tegelijkertijd met het automatiseringstraject breidde Ophtalmic Compagnie de activiteiten uit met een lab voor de bewerking van glasoppervlakken. Aangezien de automatisering van het orderverzamelen niet mocht gepaard gaan met banenverlies, kregen ongeveer veertig medewerkers die bij het orderverzamelen betrokken waren, de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen of zelfs van functie te veranderen binnen Ophtalmic. Door de X-PTS-installatie was het mogelijk nieuwe functieprofielen te maken, medewerkers een nieuwe uitdaging te geven en nieuwe activiteiten te starten.
 
Ophtalmic Compagnie bestudeert ondertussen verschillende nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld de installatie van een derde X-PTS shuttlesysteem van Savoye of het automatiseren van het verpakkingsproces met Jivaro-machines.

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.