Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem

Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.

Stow Robotics verwerft meerderheidsbelang in iFollow

Stow Robotics, de businessunit magazijnautomatisering van Stow Group, neemt een meerderheidsbelang in het Franse roboticabedrijf iFollow SAS. In september 2021 werd Stow Robotics in het leven geroepen. Daarin werden alle bestaande geautomatiseerde oplossingen voor pallets en bakken en aanverwante diensten en teams van Stow Group gehergroepeerd.

Swisslog automatiseert gerobotiseerd micro-fulfilmentcenter in Koeweit

Het micro-fulfilmentcenter (MFC) van het e-grocery platform Raha in Koeweit is totaal vernieuwd. Swisslog, aanbieder van automatiseringsoplossingen voor de logistieke sector, ontwierp voor Raha naar eigen zeggen het eerste fulfilmentcenter in het Midden-Oosten dat volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd is.

Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

NewCold: efficiënte automatisering van een XXL-diepvries warehouse

(Advertorial) De Nederlandse logistieke dienstverlener NewCold heeft in Burley, Idaho een van de grootste diepvriesmagazijnen van Noord-Amerika geopend. Het nieuwe distributiecentrum is sterk geautomatiseerd waardoor een hoge capaciteit aan een laag energieverbruik mogelijk is.

Elektronicaretailer Elkjøp stemt voorraad af op vraag met Blue Ridge

Elkjøp Nordic AS is wellicht de grootste elektronicaretailer van Scandinavië. De onderneming, die in 2021 een groei van 21% optekende, biedt een breed scala aan bekende merken op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, computers, witgoed en huishoudelijke apparatuur en dienstverlening.

Jaap Bruining benoemd tot CEO DB Schenker Benelux

Sinds begin mei 2022, het jaar waarin DB Schenker zijn 150ste verjaardag viert, is Jaap Bruining de nieuwe CEO bij de logistiek dienstverlener. Jaap Bruining heeft ruim twintig jaar managementervaring in de logistieke en supply chain sector en een sterke operationele achtergrond in 3PL-bedrijven, waaronder Warehousing, Luchtvracht, Zeevracht en Landtransport.

VIL enthousiast over besparingspotentieel van RPA databots in logistiek

Databots zijn virtuele helpers die een snelle en goedkope oplossing bieden bij Robotic Process Automation (RPA) om administratieve processen te automatiseren. Het gebruik van RPA biedt de mogelijkheid om digitalisering door te voeren zonder aanpassing van de onderliggende ICT-systemen.

Sector Supply Chain/Logistiek blijft in personeel investeren

ManpowerGroup heeft zijn Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten voor het derde kwartaal van 2022 gepubliceerd. De recentste ManpowerGroup Employment Outlook Survey (MEOS) werd in april 2022 uitgevoerd bij 40.000 werkgevers (waarvan 520 in België) uit de openbare sector en de privésector in 40 landen en gebieden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.