Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

TGW bouwt voor Picnic in Oberhausen het grootste e-fulfilmentcentrum van Duitsland

Om zijn groei op de Duitse markt veilig te stellen wil Picnic tegen de zomer van 2024 een geavanceerd fulfilmentcentrum bouwen in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen). TGW zal er zijn flexibel Flashpick®-systeem installeren. Een shuttlemagazijn met 40 gangen vormt het hart van het systeem: kruidenierswaren, groente & fruit en diepvriesproducten worden bewaard in verschillende temperatuurzones, van 20 tot 4 en -25 graden Celsius.

Savoye biedt ODATiO WMS/TMS oplossing aan via het Microsoft Azure cloud-platform

Savoye zal Azure niet alleen gebruiken voor het hosten van ODATiO, de 100% cloud-based softwareoplossing voor de supply chain, maar wil klanten ook belangrijke voordelen bieden als zij activiteiten in meerdere landen ontplooien. Denk aan de beveiliging, een snelle uitrol van nieuwe diensten, flexibiliteit en een gegarandeerd serviceniveau, ongeacht de locatie.

Vanas breidt portfolio uit met twee nieuwe Modula-producten

Vanas Engineering heeft twee nieuwe verticale liften van Modula: de Modula Clean Room en de Modula Climate Control. De Modula Climate Control werd ontworpen voor opslag van materialen die gevoelig zijn voor temperatuur- en vochtigheidsveranderingen.

Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère

Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Nieuwe uiterst stille transpalletten van Linde Material Handling

De nieuwe Linde T14-T20 elektrische transpalletten zijn uiterst compacte toestellen die ook in de smalste ruimtes kunnen worden ingezet. Deze categorie omvat enkele van de stilste transpalletten op de markt die uiterst geschikt zijn voor inzet in stedelijke omgevingen, zelfs ’s avonds of in het midden van de nacht.

OMP kondigt strategische alliantie met EY aan

Het was OMP die de alliantie met Ernst & Young LLP (EY US) aankondigde. Die moet organisaties helpen om hun supply chain transformaties te versnellen, planners bij te scholen en nieuwe operationele modellen uit te bouwen. De alliantie is ook actief in België, waar OMP zijn hoofdkantoor heeft.

Nieuw kantoor met Training & Experience Center voor SSI Schäfer Nederland

Onlangs heeft SSI Schäfer in Oosterhout officieel haar deuren voor het publiek geopend van het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor met inhouse customer Training & Experience Center. Het nieuwe kantoor biedt plaats aan verschillende afdelingen voor de Belgische en Nederlandse medewerkers van SSI Schäfer.

Evonik gebruikt autonome robot voor onderhouds- en inspectietaken

In het kader van een innovatieproject maakt Evonik, actief in de gespecialiseerde chemische industrie, gebruik van een autonome robot bij het verrichten van onderhouds- en inspectietaken op kritieke locaties. Het project wordt geïmplementeerd in een van Evoniks chemische fabrieken, in samenwerking met drie partners van het bedrijf.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.