Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie.

Nieuwe empty containerhandler van Hyster tilt dubbele containers

Tegenwoordig hebben sommige lege containers een gewicht van meer dan 5 ton en wordt bovendien bij veel werkzaamheden met dubbele containers gewerkt. De nieuwe Hyster empty containerhandler, met een capaciteit tot 11 ton, kan dubbele containers van elk type verwerken en speelt daar dus op in.

Transics stelt update FMS-functionaliteit voor

Met de recentste update van de TX-Sky-boordcomputer brengt Transics een aantal nieuwe functies voor vlottere loonberekening, polygoon-GeoFencing en verbeterde samenwerking met onderaannemers. Met het nieuwe polygoon-GeoFencing-systeem kunnen dispatchers de activiteiten van chauffeurs in realtime monitoren op specifieke locaties.

WDP investeert 25 mio euro in zonnepanelenproject

Aanbieder van logistiek en semi-industrieel vastgoed WDP plant circa 25 miljoen euro te investeren in de tweede fase van zijn zonnepanelenproject in Nederland, dat in 2015 werd opgestart. De toekenning van SDE+ subsidies in dit verband, is rond.

Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde

Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.

Mecalux ontwikkelt distributiecentra van 100.000m² voor vidaXL

VidaXL is een internationale e-commerce speler die producten aanbiedt op het vlak van huis- en tuininrichting, doe-het-zelf, vrijetijd, welzijn en speelgoed & spellen. De internetretailer zal zijn logistiek installeren in een nieuw distributiecentrum met een totale oppervlakte van 100.000m².

OM Partners Frankrijk betrekt nieuw kantoor in Parijs

De verhuizing kadert binnen de uitbreiding van OM Partners’ wereldwijde netwerk in Europa, de VS, China, de Verenigde Arabische Emiraten en Brazilië. In het nieuwe Franse kantoor aan de Boulevard Montmartre in hartje Parijs zijn 35 medewerkers aan de slag.

ID Logistics huldigt in Moskou logistiek platform voor Yves Rocher in

Het logistiek centrum is gelegen in Obukhovo, op ongeveer 40km van Oost-Moskou. Het platform heeft een oppervlakte van 12.500m² en biedt werkgelegenheid aan 200 medewerkers. Het staat in voor de dagelijkse belevering van 370 winkels in Rusland en de e-commerce activiteiten van Yves Rocher, goed voor zo’n 6.000 orders per dag.

Alexander Sollmann, nieuwe directeur productbeheer bij Transwide/Teleroute

Alexander Sollmann zal instaan voor het beheer van alle producten in de Transportmanagementsoftware- en Vrachtuitwisseling-portefeuilles. Hij brengt meer dan 24 jaar ervaring in de transport- en logistieke sector met zich mee, waarvan zo'n tien jaar bij Transporeon.

Bol.com haalt retouren bij je thuis op

Een partnership van bol.com met PostNL maakt mogelijk dat de internetretailer voortaan retourzendingen bij de klant thuis kan ophalen. De dienst ‘Local Express’ is aanvankelijk enkel van toepassing op de zogenaamde Select-artikelen van bol.com, ruim 300.000 producten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.