Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Lighthouse Systems releaset versie 7.0 van Shopfloor-Online MES

Lighthouse Systems, wereldwijd aanbieder van manufacturing execution systems (MES), brengt met de nieuwste release van zijn MES software meer configureerbaarheid, verbeterde analytics en rapporteringsfunctionaliteit. De applicatie werd van de grond af opnieuw opgebouwd in HTML5 en is voortaan browseronafhankelijk.

ACL Airshop op Schiphol live met Star Flow van Yellowstar

Reparateur van luchtvaartcontainers ACL Airshop maakt deel uit van het wereldwijd opererende ACL Airshop, een leasebedrijf van luchtvaartpallets en -containers. Wanneer ACL Airshop een luchtvaartcontainer repareert, dan moet zowel die reparatie als de onderdelen aan bepaalde luchtwaardigheid certificeringseisen voldoen.

Bicafé krijgt boost met field service-app van Zetes

Koffieproducent Bicafé produceert per jaar meer dan 350 miljoen koffiecapsules die, via zes dochtermaatschappijen, naar meer dan twintig landen worden uitgevoerd. Om de groei van het bedrijf te stimuleren, verving Bicafé zijn bestaande mobility-oplossing door Zetes Ares.

Montea sluit partnership met J|MO in Frankrijk

Met het partnership wil Montea zijn aanwezigheid in Frankrijk verder versterken en er het aantal ontwikkelingsprojecten opdrijven. J|MO, vertegenwoordigd door Julien Mongoin, heeft een jarenlange affiniteit met de logistieke vastgoedmarkt en beschikt over de vereiste ervaring om voor Montea nieuwe ontwikkelingen op te starten in Frankrijk.

Recordaantal CEO’s optimistisch over economisch klimaat

Een recordaantal CEO’s is optimistisch over het economisch klimaat wereldwijd, althans op korte termijn. Dat is een van de belangrijkste bevindingen van PwC’s 21ste bevraging van bijna 1,300 CEO’s over de hele wereld. De resultaten van deze ‘Annual Global CEO Survey’ werden voorgesteld op de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos.

Thetford ondersteunt groei met IFS Applications in de cloud

Thetford, met hoofdkantoor in het Nederlandse Etten-Leur, ontwikkelt en produceert mobiele sanitaire systemen. Omdat het bestaande ERP-systeem van Thetford niet langer op de behoeften van het bedrijf inspeelde, koos het na een grondig selectieproces voor IFS Applications.

JLL rondt verkoop van Neovia site in Lummen af

De Neovia site in Lummen ligt vlakbij het kruispunt van de E313 en de E314. JLL verkocht de 11 ha grote site met een logistiek gebouw van bijna 55.000m² voor rekening van zijn opdrachtgever Neovia Logistics, het voormalige Caterpillar Logistics.

Manhattan Associates stelt Customer Engagement Solution voor

Manhattan Customer Engagement maakt deel uit van het Manhattan Active Omni-platform. De oplossing moet retailers nieuwe inzichten geven in individuele omnichannel winkelervaringen om zo een uitzonderlijke en persoonlijke service te kunnen bieden.

Blex Logistics optimaliseert met MendriX TMS

Met 15 wagens, 25 chauffeurs, een groeiend aantal orders die per dag moeten worden afgeleverd en uitbreidingsplannen in de Benelux, was het voor logistiek dienstverlener Blex Logistics een hele uitdaging om het overzicht te behouden. Bovendien voldeed het bestaande softwaresysteem niet langer aan de eisen.

Gratis toegang voor leveranciers tot Tradecloud netwerk

Het b2b netwerk dat onder andere wordt gebruikt door ERIKS, Bosch, Nooteboom, Van Egmond en Quooker wordt toegankelijk voor alle toeleveranciers en inkopers uit de industrie. Daardoor kunnen ze handmatige processen automatiseren en zich focussen op uitzonderingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.