Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

DHL Parcel bouwt mega-sorteercentrum voor e-commerce in Zaltbommel

De pakketbezorger investeert 84 miljoen euro in de bouw van wat naar eigen zeggen het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland wordt. De bouwwerken, op een perceel van 90.000m² op bedrijventerrein ‘De Wildeman’, starten deze maand nog en moeten in het najaar van 2019 afgerond zijn.

Koopman past blockchain-technologie toe in automotive supply chain

Koopman Logistics Group zet als eerste logistieke automotive-dienstverlener in Europa blockchain-technologie in om logistieke processen in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig te digitaliseren.

Dematic lanceert nieuw Goods-to-Person orderpickingsysteem

Dematic, de wereldwijde leverancier van geïntegreerde automatiseringstechnologie die Egemin heeft overgenomen, stelt met GTP een nieuw orderpickingsysteem voor waarmee magazijnmedewerkers bestellingen sneller, slimmer en ergonomischer kunnen verwerken.

Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

Intersnack investeert miljoenen euro’s in cloudtransformatieproject

De producent van hartige snacks en eigenaar van 20 merken (Chio, POM-BÄR en huismerken voor chips, noten, tortilla’s…) gaat met Infor een digitaal transformatietraject in van 10 jaar. Intersnack zal gebruik maken van de Infor Cloudsuite Food & Beverage en nog 18 andere Inforoplossingen.

BDO België neemt Ideas at Work over

Advieskantoor BDO neemt de aandelen van het management consultancy bedrijf Ideas at Work over. Deze laatste telt 40 business consultants gespecialiseerd in de begeleiding van veranderingstrajecten bij in hoofdzaak grote bedrijven. Na de recente overnames van Crossroad en de start-up Eurides is Ideas at Work het derde bedrijf in drie maanden tijd dat BDO België aan boord hijst.

D2E versterkt de structuur van Move Intermodal

Move Intermodal werd in 2011 verzelfstandigd door Luc Driessen (CEO) na een Management Buy Out uit Ewals Cargo Care. Het bedrijf is specialist in het intermodaal transport waarbij het lange traject wordt afgelegd per trein of boot en enkel voor- en natransport over de weg verloopt.

Panasonic Toughbook introduceert partnerprogramma voor rugged handhelds

Panasonic Toughbook heeft zestig resellers, die gespecialiseerd zijn in rugged handhelds uit de belangrijkste Europese markten aangetrokken voor zijn nieuwe Edge channel programme. Na een groei van 176% ten opzichte van vorig jaar zal dit gespecialiseerde distributiekanaal bijdragen aan de verdere groei van Panasonic op de Europese markt voor rugged handhelds.

Globis wordt ‘launching customer’ van iSHARE

Globis, de ERP/WMS/TMS-speler voor logistieke dienstverleners, voert als enige Belgische partner binnen het kernteam de vernieuwende Nederlandse iSHARE-afspraken door in zijn software. iSHARE is een afsprakenstelsel dat bedrijven in de supply chain moet toelaten via uniforme afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie drempelloos en gecontroleerd data uit te wisselen.

Knapp bouwt nieuw innovatiecentrum en breidt productiefaciliteit uit

Knapp zal in Graz een nieuw kantoorgebouw bouwen met een innovatiecentrum en een grote demoruimte teneinde zijn klanten optimaal te kunnen ontvangen. De productiefaciliteiten worden met 10.000 m² uitgebreid. De plannen, die nu worden gerealiseerd, passen in de groei van het bedrijf.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.