Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Swisslog en Kuka lanceren samen robotgebaseerde palletiseeroplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Het innovatieve palletiseersysteem heeft een erg modulair ontwerp en kan worden ingezet in zowel kamer- of omgevingstemperatuur als in gekoelde zones.

Getronics voltooit overname van Pomeroy

Getronics heeft Pomeroy overgenomen, een Amerikaanse marktleider op het vlak van digitale transformatie van de werkplek. Deze nieuwe onderneming, met een gezamenlijke omzet van ongeveer 1,3 miljard dollar, wordt zo een leidende wereldspeler op het vlak van Managed Digital Workspace, Applications, Industry Specific Software Solutions, Multi-Cloud Management en Unified Communications.

Manhattan Associates opent nieuw kantoor in Duitsland

Manhattan Associates heeft de opening van een nieuw kantoor in Düsseldorf aangekondigd. Met de uitbreiding vergroot het bedrijf de mogelijkheden om met Manhattan Active Solutions klanten ter plaatse te helpen bij het ontwerpen van succesvolle strategieën voor digitale commerce en supply chain.

Prettige vakantie!

Na een mooie eerste jaarhelft knijpt het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen ook de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 21 augustus gaan we opnieuw uit de startblokken met telkens een nieuwsbrief op dinsdag en donderdag.

Nieuwste cabineoptie voor Hyster RS46 Reachstacker verbetert zicht voor havens en terminals

Er is een nieuwe cabineoptie beschikbaar voor de Hyster RS46 ReachStacker. Men kan nu opteren voor een nieuwe, scharnierende en hefbare cabine. Dit biedt een optimaal zicht en meer comfort bij veeleisende toepassingen in havens en terminals.

Mattex kiest Infor CloudSuite voor digitale transformatie

Aanbieder van cloudoplossingen Infor maakt bekend dat de Mattex Group de oplossingen Infor CloudSuite Fashion, Infor CloudSuite HCM en de business intelligence-oplossing Birst heeft gekozen als onderdeel van zijn digitale transformatie. Als die is voltooid, zal het nieuwe cloudplatform Mattex helpen zijn activiteiten op te opschalen voor toekomstige groei.

Eerste praktische toepassing van genetwerkte vrachtwagenkonvooien gaat van start in Duitsland

Logistieke dienstverlener DB Schenker heeft samen met zijn partners MAN Truck & Bus en de Universiteit voor toegepaste wetenschappen Hochschule Fresenius 2 digitaal genetwerkte vrachtwagens ingezet voor tests in een praktijkomgeving op de A9-snelweg.

JLL verwacht stijgende automatiseringsgraad in magazijnen

Naar jaarlijkse gewoonte belicht vastgoedspecialist een belangrijke markttrend in de logistiek. Dit jaar nam de organisatie de automatisering van de logistieke distributie onder de loep. Uit het rapport ‘Labour & Automation’ blijkt dat in België logistieke activiteiten steeds vaker geautomatiseerd worden, al dan niet met robots voor eenvoudige repetitieve handelingen.

Gefco pakt uit met stemgestuurde track & trace tool

Gefco, gespecialiseerd in autologistiek en industriële supply chain diensten, werkt met Smart Speaker-technologie voor de lancering van een unieke trackingtool. Die wordt aangestuurd door stemgeluid in combinatie met logistieke software Cargowise.

Avanade België krijgt nieuwe Country Manager

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, heeft Johann Corlemeijer aangeduid als nieuwe Country Manager van Avanade België. De huidige Head of Sales voor Avanade Nederland startte in 2005 bij Avanade.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.