Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Mitsubishi breidt gamma elektrische trucks uit met de EDiA EM

Deze serie elektrische 48-volt-trucks, met een laadvermogen van 1,4 tot 2,0 ton, werkt intuïtief omdat de trucks ontworpen zijn voor prestaties; de prestaties van de heftruck zijn afgestemd op de individuele bestuurder. De software van EDiA EM controleert en analyseert gegevens uit het dagelijks gebruik, waardoor de parameters van de truck automatisch worden afgestemd op handelingen die veilig en productief zijn.

Koenig & Bauer implementeert vloerkettingbaansysteem van Dematic

De Duitse drukpersfabrikant Koenig & Bauer Sheetfed heeft in zijn fabriek in Radebeul, nabij Dresden, een Etow-vloerkettingbaansysteem van Dematic in gebruik genomen. Voortaan worden de zware onderdelen automatisch naar de twaalf werkposten getransporteerd voor assemblage.

Volvo Trucks presenteert zelfrijdende elektrische voertuigen

De Volvo Trucks-transportoplossing voor de toekomst is bedoeld om te worden ingezet voor hoogfrequente transporten over vaste routes en relatief korte afstanden, grote goederenvolumes en hoge leverprecisie. Typische voorbeelden zijn transporten tussen logistieke hubs, maar ook andere toepassingen zijn mogelijk.

GLS neemt B2B-pakketdienst Dicom Canada over

Dicom Canada levert B2B pakket-, vracht- en logistieke diensten via wegvervoer. Het bedrijf is in heel Canada actief, maar concentreert zich vooral op de oostelijke provincies Ontario en Quebec. Voor een pan-Canadese logistieke dienstverlening exploiteert het bedrijf een netwerk van 28 depots en werkt het samen met partners in heel Canada.

Aventeon en Fleets-Online sluiten partnership

Fleets-Online biedt Fleet Management en Asset Management oplossingen, gericht op trucks, bestelwagens, trailers en andere vervoersmiddelen. Aventeon is gespecialiseerd in de ondersteuning van werkprocessen van chauffeurs en bezorgers. Samen willen beide bedrijven een totaaloplossing bieden die naar eigen zeggen vele malen flexibeler is dan wanneer vaste boordcomputersystemen worden ingezet.

Frozen Fresh Petfood investeert in WMS in de cloud

Frozen Fresh Petfood, een van de nieuwste toevoegingen aan de Lipa Family, produceert verse en bevroren mixen voor de petfood industrie. Naast het opslaan van een eigen productvoorraad, incl. VAL-productie, levert het vrieshuis in Olen ook opslagdiensten voor derden.

Meer efficiëntie dankzij de Skyfall Pouch Sorter

(advertorial) WRH Global Belgium rust wasserij Dumoulin uit met het uiterst flexibele Skyfall sorteersysteem. Met meer dan 12.000 pouches behoort de installatie tot ‘s werelds grootste sorteerinstallatie in de industriële wasserijsector. Het systeem bestaat uit 5 automatische, door Ferag ontwikkelde, in- en uitvoer stations.

Tewerkstelling in transport en logistiek blijft positief

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zou het klimaat in de sector Transport/Logistiek in de loop van het vierde kwartaal van 2018 gunstig moeten blijven.

Alpega neemt Wtransnet over om territorium voor vrachtuitwisseling uit te breiden

Wtransnet is een steeds groeiend platform voor vrachtuitwisselingen in Spanje en Portugal, met ook toenemende activiteiten in o.a. Italië, Frankrijk en Duitsland. Wtransnet is eigendom van Wotrant SL, met hoofdzetel in Terrassa, Spanje. Teleroute, Bursa en 123cargo, de uitwisselingsplatformen voor vrachtvervoer van het Belgische softwarebedrijf Alpega, richten zich op andere geografische gebieden waaronder Frankrijk, de Benelux en Roemenië.

52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.