Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport

Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

H.Essers bouwt nieuwe hoofdzetel in Limburg

Logistiek dienstverlener H.Essers groeit met meer dan 10% per jaar. Met die expansie stijgt eveneens het aantal medewerkers, ook in het hoofdkantoor in het Limburgse Genk. Om die medewerkers onderdak te kunnen bieden, koos H.Essers ervoor een nieuw hoofdkantoor te bouwen op zijn bestaande site aan de Transportlaan in Genk Noord.

Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen

De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.

Koninklijke Zeelandia Groep kiest Infor CloudSuite Food & Beverage

De Koninklijke Zeelandia Groep is een Nederlands familiebedrijf met vestigingen in 31 landen en circa 3.200 medewerkers. Al meer dan 100 jaar ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert het brood- en banketingrediënten die in meer dan 100 landen worden geleverd.

Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor

De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.

Australische supermarktketen kiest piece picking robot van Dematic

Drakes Supermarkets, een van de grootste onafhankelijke supermarktketens van Australië, bouwt momenteel een geavanceerd nieuw distributiecentrum op een site van 17 hectare in Zuid-Australië. Om binnen het distributiecentrum een hoge productiviteit en efficiëntie te garanderen, bestelde Drakes bij Dematic de RapidPick 1-to1 Good-To-Person (GTP) oplossing, inclusief het buffering- en sequencingsysteem Multishuttle en de piece picking robot die Dematic in augustus op de markt bracht.

DSV vestigt zich in Menen

Projectontwikkelaar Global Estate Group is gestart met de eerste funderingen en grondwerken van een cross-docking magazijn in LAR-Zuid, de grootste industriezone in de regio Menen. De bouw van het distributiecentrum van 6.000m², vergelijkbaar met de oppervlakte van een voetbalveld, rondt de ontwikkeling van de site zo goed als af.

5000 robots aan de slag bij XPO Logistics

XPO Logistics, leverancier van transport- en logistieke oplossingen, is van plan 5.000 intelligente robots in te zetten in zijn logistieke centra in Noord-Amerika en Europa. De aanschaf van de robots kadert in de plannen van XPO om dit jaar 450 miljoen dollar in technologie te investeren.

Versteijnen Logistics implementeert AutoStore-systeem van Swisslog

Op zijn ruim 12 hectare grote Europese distributiecampus in het Nederlandse Tilburg verzorgt Versteijen Logistics de logistieke activiteiten voor diverse klanten, waaronder Tricorp, een producent van werkkleding. Teneinde een deel van zijn activiteiten sneller en efficiënter uit te voeren, heeft de logistiek dienstverlener besloten een AutoStore-systeem van Swisslog te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.