Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Frisdrankproducent Riedel implementeert ERP Infor MR3

Tot eind 2017 was Riedel — producent van o.a. Appelsientje, Taksi en Extran — onderdeel van FrieslandCampina. Na de afsplitsing moest de organisatie zich op alle vlakken van FrieslandCampina los maken, waardoor er nood ontstond aan een nieuw ERP-systeem.

VMS biedt nieuw concept voor modulaire plug-and-play conveyors

Avancon introduceert een nieuw concept om complexe interne transportsystemen met een uniforme basis te bouwen. Daarmee betreedt het Zwitserse bedrijf de snelgroeiende markt voor distributie- en sorteercentra. Vanaf 1 juli fungeert Veer Motion Solutions (VMS) als partner van Avancon in Nederland.

Schneider Electric verhoogt supply chain visibiliteit met Shippeo

Met het platform van Shippeo wil Schneider Electric inzicht krijgen in de realtime locatie, status en ETA (Expected Time of Arrival) van alle uitgaande leveringen. Door het Shippeo platform in eerste instantie toe te passen voor de tracking van alle uitleveringen van de magazijnen naar de distributiepartners, wordt het voor het Customer Care Center mogelijk om snel leveringsproblemen te identificeren en proactief met partners en klanten te communiceren.

Zalando bouwt XXL distributiecentrum in Nederland

De Duitse e-commercereus gaat een fulfilment centrum in Nederland bouwen. Het dc wordt meteen het grootste en meest geautomatiseerde van Zalando. Het nieuwe dc in Bleiswijk zal zo’n 200 miljoen euro kosten en wordt 140.000m² groot. Somerset Capital Partners en USAA Realco-Europe ontwikkelen het pand.

Medi-Market Group optimaliseert magazijnactiviteiten met Manhattan Associates

De Belgische parafarmacie Medi-Market Group zal Manhattan Active SCALE implementeren om de snelle groei in België en de nabijgelegen landen te ondersteunen. De cloudgebaseerde oplossing moet Medi-Market in staat stellen om de productiviteit van het distributiecentrum te verbeteren en de arbeidskosten te verlagen.

Bakker Belgium kiest Boom Logistics Center voor zijn distributie

Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, heeft Goodmans Boom Logistics Centre geselecteerd als logistieke uitvalsbasis voor de distributie van groenten en fruit voor Delhaize in België. Concreet sloten Bakker Belgium en Goodman een akkoord af voor de verhuur van 22.881m² magazijnruimte.

Hoofdzetel TVH krijgt nieuw jasje

Het hoofdkantoor van material handling specialist TVH wordt uitgebreid. In april 2019 vatte TVH de voorbereidingswerken aan voor de constructie van een strak en lichtrijk nieuw hoofdgebouw tussen de bestaande gebouwen en de Brabantstraat. In 2021 zullen onder meer HR, Finance, Corporate, Legal, Compliance en de directie er hun intrek nemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.