Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Belgische spoorvrachtsector pleit voor snelle verschuiving naar het spoor

In een reactie op de Green Deal en het Belgisch Klimaatplan stelt de Belgische spoorvrachtsector dat een verschuiving van vrachtvervoer naar het spoor hoogdringend is. Volgens het Belgisch Rail Freight Forum is die snelle verschuiving nodig voor zowel het klimaat, het milieu, de files en de economie.

DHL Express bouwt grootste eco-dc op Blue Gate Antwerp

In 2020 vestigt DHL Express zijn centraal verdeelpunt voor de Antwerpse regio op het eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp. De ambities van DHL Express, die gericht zijn op volledige CO2-neutraliteit tegen 2050, matchen naar eigen zeggen met het toekomstbeeld van deze site, die het allereerste circulaire én klimaatneutrale bedrijventerrein van Vlaanderen moet worden.

Dockx Select verhuist naar Willebroek

Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.

WDP sluit joint venture met Duitse vastgoedholding

WDP en de Duitse beursgenoteerde vastgoedholding VIB Vermögen hebben hun partnership geformaliseerd met de joint venture ‘WDP & VIB’, waarin beide vennootschappen elk 50% aanhouden. Dat nieuws bevestigt de eerder aangekondigde intentie van beide partijen om hun vastgoedportefeuille regionaal uit te breiden in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg.

Bunzl levert vanuit duurzaam magazijn in Arnhem

Bunzl verkoopt wereldwijd verpakkingen en disposables. Binnen Nederland richten diverse Bunzl-bedrijven zich op de zorg, foodservice, overheid, cleaning, persoonlijke beschermingsmaterialen en retail & industry. Voor dit laatste bedrijfsonderdeel werd in Arnhem een nieuw pand van 21.300m2 gebouwd.

CHC en Hospital Logistics openen logistiek centrum in Alleur

CHC vormt een zorgnetwerk bestaande uit zes ziekenhuizen, acht woonzorgcentra, zes polyklinieken en een kinderdagverblijf in de Provincie Luik. Met de bedoeling te evolueren naar een mutualisering tussen al zijn ziekenhuizen en woonzorgcentra heeft CHC een nieuw logistiek centrum ingehuldigd op de site ‘UCP’ in het economisch activiteitenpark van Alleur, waar de centrale keuken van de groep zich al bevindt.

Sector Transport en Logistiek voorspelt zwakste tewerkstelling sinds drie jaar

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek stil blijven in aanloop naar het eerste kwartaal van 2020. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit deze sector voorziet 5% hun personeelsbestand tegen eind maart 2020 uit te breiden, terwijl 7% van plan is om hun aantal medewerkers te verminderen.

De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele

Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).

Johan Pintens aan het hoofd van Priority Software België

Priority Software, wereldwijd aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen, heeft Johan Pintens aangesteld als managing director van Priority Software Belgium. Voordat hij bij Priority kwam, was Johan Pintens managing partner bij Dynappco, Netsuite’s Competence Center van De Cronos Groep.

Gerard Marneth nieuwe CEO van Adifo

Softwarebedrijf Adifo, ondereel van Info Support Group, heeft Gerard Marneth benoemd tot nieuwe CEO. Daarmee volgt hij Alex Roelvink op die in juli 2017 als tijdelijke CEO werd aangesteld. Gerard Marneth heeft ruime ervaring in het leiden van IT-georiënteerde bedrijven in een groeifase en het uitbouwen van hun marktleiderschap en internationale expansie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.