Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart

Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.

Eyefreight komt in handen van Elemica

Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.

‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s

UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).

Contargo gebaat bij bredere Schelde in Doornik

De aanpassing van de Schelde in Doornik is afgerond. Die aanpassing maakt deel uit van het Europese Seine-Schelde-project, dat de stroomgebieden van Seine en Schelde beter met elkaar verbindt. Voortaan kunnen er klasse Va-containerschepen met vier rijen containers varen.

BluJay en project44 sluiten alliantie

BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten, gaat een samenwerking aan met project44, het Advanced Visibility Platform voor verladers en logistieke dienstverleners. De samenwerking combineert de multi-tenant, cloudgebaseerde transport management-oplossing van BluJay met project44’s wereldwijde, multimodale netwerk, rigoureuze gegevensbeveiligingssysteem en mogelijkheden voor het opschonen en normaliseren van data.

Riedel optimaliseert logistieke processen met Astro WMS

De Nederlandse kmo Riedel produceert fruitdranken van merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss en enkele private labels. In zijn distributiecentrum in Ede is Riedel momenteel bezig met de implementatie van een warehouse management systeem ter vervanging van de eerder beperkte logistieke functionaliteit in het bedrijfsbrede ERP-systeem.

Eerste Europese ‘Lean & Green’ Star gaat naar Refresco

De Refresco Group, met hoofdkwartier in Rotterdam, is een onafhankelijke wereldproducent van water, frisdranken en vruchtensappen voor supermarkten en A-merken met productie op meer dan 60 locaties in Europa en Noord-Amerika. Voor haar transportorganisatie in Europa mocht de onderneming de eerste Europese ‘Lean & Green’ Star in ontvangst nemen.

Meer en meer retourbeleid in businessplan

(Advertorial) De afgelopen koopjesperiode zorgde opnieuw voor een record aan retourpakketten. Twee derde van de online shoppers zenden eerder hun pakket terug, dan het persoonlijk naar de dichtstbijzijnde fysieke winkel te brengen. Hoe pak je de vele retours aan in de toekomst?

Inther lanceert A-Frame voor item picking

Inther Group zet als eerste Nederlandse logistieke system integrator het A-Frame op de markt. Het A-Frame is een volautomatische oplossing voor item picking die kan worden ingezet bij veel orders met veel verschillende kleine artikelen met een gelijkende verpakking, zoals doosjes van de farmacie, cosmetica, tabak en kleine kantoorartikelen.

Didier Ongena, Managing Director bij Microsoft Belux, geeft de opening keynote op SC Innovations 2020

Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. De plenaire opening keynote van Didier Ongena heeft als titel: ‘Supply Chains in a data-centric world.’ Hij neemt ons mee in de nabije toekomst van miljarden geconecteerde toestellen en mensen, en de impact ervan op mens, bedrijf en productiviteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.