Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Transporeon stelt informatie over Europees goederenvervoer gratis ter beschikking in kader van Covid-19

Transporeon heeft op zijn website een informatieportaal opgezet over de effecten van Covid-19 op de economie, goederenvervoer en de logistieke sector. Dat platform heeft als doel logistiek managers te ondersteunen om wereldwijde toeleveringsketens draaiende te houden.

Transport- en logistieke sector slaat noodkreet

De Belgische logistieke en transportfederaties Febetra, TLV en UPTR luiden gezamenlijk de noodklok na onderhandelingen met de vakbonden. De federaties werden er geconfronteerd met de vraag van de vakbonden om alle werkende arbeiders in de hele sector een extra premie of vergoeding toe te kennen om hun werkwilligheid extra te belonen.

6 tips for your company’s supply chain on how to tackle the COVID19 crisis —plan for now and the future

(Advertorial) Heel wat bedrijven en organisaties worden geconfronteerd met de gevolgen van de Covid19 crisis. Hoe moet je supply chain hierop inspelen en welke stappen moet je nu en in de toekomst nemen om hierop een antwoord te kunnen geven.

GDL Transport digitaliseert magazijnprocessen met WMS van Elevate-IT

GDL Transport is als transport- en opslagbedrijf gespecialiseerd in de logistiek van wijn, voedingsgerelateerde en biologische producten. Daarbij krijgt de onderneming te maken met uitgebreide vastlegging als het gaat om de route die goederen afleggen en de bijbehorende accijns- en douaneadministratie.

Taskforce ondersteunt logistiek tijdens Coronacrisis

Vandaag, donderdag 2 april, komt voor het eerst de Logistics Resilience Task Force samen. Die taskforce werd in het leven geroepen door de Vlaamse overheid in het kader van de COVID-19-crisis. In de taskforce zal overleg worden gepleegd over de logistieke ketens die nu door de crisis onder druk staan.

Crown biedt intuïtief display voor heftrucks met vlootbeheersysteem

De Duitse intralogistieke onderneming biedt nu een grotere lcd-kleurendisplaymodule aan als een optie voor alle heftrucks die zijn uitgerust met het InfoLink-vlootbeheersysteem van Crown. Het verstelbare InfoLink 7" touchscreen heeft een intuïtieve gebruikersinterface die het inwerken van chauffeurs moet vereenvoudigen en de productiviteit en veiligheid in typische magazijntoepassingen een boost moet geven.

Zetes breidt portfolio uit voor Falsified Medicine Directive

In februari 2019 trad de Europese ‘Falsified Medicine Directive’ (FMD) in werking, een richtlijn die de omloop van namaakgeneesmiddelen moet tegengaan. Die richtlijn heeft een belangrijke impact op de supply chain van zorginstellingen. De FMD-richtlijn legt met name de authenticatie en decommissionering van geneesmiddelen op, ook in ziekenhuizen.

Getac stelt tweede generatie semi-rugged tablet Zx70 voor

Getac, fabrikant van robuuste notebooks en tablets, heeft een nieuwe versie van de Zx70 tablet gelanceerd, de Zx70G2. De Zx70G2 is een dunne en lichte 9” Android-tablet die robuust is en eenvoudig met één hand kan worden bediend. Het 7” LumiBond capacitieve touchscreen is voorzien van technologie die zowel het lezen in zonlicht als het gebruik van handschoenen mogelijk maakt.

DSV Solutions benoemt Peter van der Maas tot EVP Benelux

Sinds 16 maart 2020 is Peter van der Maas (52) executive vice president van de business unit Solutions in de Benelux. Daarmee worden zijn taken en verantwoordelijkheden uitgebreid met België en Luxemburg. Daarnaast blijft hij eindverantwoordelijk voor DSV Multi-Channel Fulfilment in Nederland.

Schweizerzug en RTSB verbinden Zwitserland met China per spoor

Vanaf 1 april 2020 zullen de Zwitserse spoorwegdienstverlener Schweizerzug en RTSB, een transportonderneming met focus op intermodale block train concepten tussen China, het GOS en Europa, één keer per week tussen Zwitserland en China sporen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.