Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Logistieke partijen ontwikkelen samen oplossing voor resource- en routeplanning

De logistieke bedrijven Cornelissen Groep, Peter Appel Transport en Simon Loos hebben samen met softwareleverancier Conundra een samenwerkingscontract ondertekend. De vier partijen zullen de komende twee jaar gezamenlijk werken aan een innovatieve software die een volledig geautomatiseerde planning van resources en routes mogelijk maakt.

Chep pallets voortaan uit 100% gecertificeerde houtbronnen

Chep bereikt opnieuw een van zijn klimaatdoelen door niet langer bij te dragen aan ontbossing. Voortaan komt elke houten Chep-pallet wereldwijd van duurzaam beheerde bossen. De keuze voor 100% gecertificeerde houtbronnen is een logisch gevolg van het circulaire businessmodel van Chep, waarbij ladingdragers worden gedeeld en hergebruikt.

BigMile beschikbaar voor Europese gebruikers

Stichting Connekt (een onafhankelijk netwerk voor duurzame bereikbaarheid in mobiliteit en logistiek) en Districon Solutions (ontwikkelaar van supply chain-strategieën en -oplossingen) zijn een samenwerking aangegaan om vanuit BigMile BV de SaaS-oplossing BigMile als dienst commercieel te leveren, om te beginnen in Europa.

IPP breidt uit naar Polen

Na Spanje en Duitsland breidt IPP, aanbieder van pallet pooling-diensten voor de FMCG- en retailsector, zijn activiteiten nu ook uit naar Polen. Met de uitbreiding wil IPP zijn internationaal opererende klanten ook in Polen kunnen ondersteunen en nieuwe, Poolse klanten een full service palletpooling oplossing bieden.

DB Schenker biedt klanten van concurrent Damco ‘stability package’

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een ‘stability package’ samengesteld voor klanten van zijn concurrent Damco. Het pakket voorziet die klanten in een aanbod om kortlopende contracten met een looptijd van maximaal twee maanden direct over te nemen tegen dezelfde voorwaarden als overeengekomen met Damco.

Colruyt Group maakt aanlevering van groenten en fruit groener

Sinds midden augustus vervangt Colruyt Group de blauwe kratten in de versmarkt van zijn winkels door groene klapkratten. De nieuwe kratten zijn ook figuurlijk groen. Door de nieuwe kratten na gebruik in te klappen, nemen ze vier keer minder plaats in dan de vorige kratten.

IFacto Group, Infront en Qubix voortaan samen onder één dak

IFacto Group, Infront en Qubix – alle Microsoft Gold Partner – bundelen hun krachten en vormen voortaan een groep van 130 medewerkers actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, E-Commerce, CRM en Modern Workplace met 550 klanten en een omzet van 18 miljoen euro.

Automatiseringsproject van Inther bij Uniphar zit op schema

Uniphar, een van de grootste spelers op de farmaceutische markt, belevert vanuit het 4.400m² grote DC in het Ierse Annacotty de ziekenhuizen en apotheken van Ierland. Het distributiecentrum wordt door Inther Group voorzien van een volledig geautomatiseerd logistiek systeem dat tot 4.500 orderregels per uur kan verwerken.

Metro Inc. doet opnieuw een beroep op Witron voor automatisch DC

Na twee projecten met Witron in Toronto, schakelt het Canadese Metro Inc. voor de derde keer Witron in voor de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum. Deze keer is de provincie Quebec aan de beurt. In Terrebonne, een voorstad in het noorden van Montreal, wordt vanaf 2023 een 60.000m² groot hightech distributiecentrum gebouwd.

Oostenrijkse Rail Cargo Group kiest voor TMS en TOS van Yellowstar

Rail Cargo Group (RCG), de vrachtdivisie van de Oostenrijkse Spoorwegen ӦBB, heeft voor het aansturen van zijn internationale intermodale transportoperaties het Nederlandse Yellowstar opdracht gegeven een nieuw transport management system (TMS) en terminal operating system (TOS) te ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.