Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuw City-depot voor GLS in Wijnegem

Afgelopen week heeft GLS Belgium een nieuw leveringsdepot in Wijnegem geopend. De nieuwe GLS-vestiging aan de Antwerpse stadsrand zal instaan voor leveringen naar Antwerpen en het noordelijke en oostelijke deel van de voorstad. Op een oppervlakte van 5.735m² zal het nieuwe depot tot 10.500 pakketten per dag kunnen verwerken.

TLV waarschuwt voor full tracing bij groupagevervoer

Net als bij particuliere pakjeszendingen, rekenen klanten in de transportsector steeds vaker op tracking & tracing voor hun rit. De technologie laat toe routes te optimaliseren en is bij FTL eenvoudig uit te rollen. “Maar bij LTL, zoals groupagevervoer, loeren belangrijke risico’s om de hoek”, waarschuwt Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van ondernemingen in transport en logistiek.

Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Hardis Group mikt op Centraal-Europa met nieuw filiaal in Polen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group zet, na Spanje en Nederland, de uitbreiding van zijn logistieke activiteiten in Europa verder met de opening van een filiaal in Polen. Onder de naam Hardis Group Polska moet het nieuwe filiaal in Warschau de aanwezigheid van de groep in Centraal-Europa versterken.

Landtransporthub DB Schenker in Tilburg krijgt facelift

DB Schenker gaat zijn landtransportvestiging in Tilburg (NL) volledig renoveren. De logistiek dienstverlener wil de internationale hub – gelegen op industrieterrein Katsbogten aan de A58 – niet alleen moderniseren, maar ook duurzamer maken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.