Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Volocopter en DB Schenker presenteren drone voor vrachtvervoer

Volocopter, een van de pioniers op het vlak van stedelijke luchtmobiliteit, en wereldwijde logistiek dienstverlener DB Schenker ontwikkelen samen oplossingen voor het snel en emissievrij vervoeren van goederen. Een van die oplossingen is de VoloDrone, een drone voor zwaar transport.

ShopWeDo automatiseert en personaliseert verpakkingen met Savoye

ShopWeDo is gespecialiseerd in b2c e-commerce logistiek en helpt Belgische bedrijven bij het opstarten en optimaliseren van hun e-business activiteiten. Het bedrijf opereert momenteel vanuit twee locaties, Mechelen en Oostende, die gezamenlijk 10.000m² beslaan.

Modebedrijf Peter Hahn vertrouwt op S&OP-tool TIA A3 van Remira

Om de planning en forecasting van nieuwe collecties in de toekomst nauwkeuriger te maken, besloot Peter Hahn de S&OP-tool TIA A3 van Remira in te zetten. De tool legt de basis voor een geïntegreerde Sales and Operations Planning-strategie en moet het multichannel modebedrijf nieuwe voordelen opleveren gaande van actie en verkoopplanning tot forecasts en scheduling.

Infor gaat nieuw partnership aan met Korade

Infor, aanbieder van zakelijke cloud-software met sectorspecifieke specialisaties, is een officieel partnership aangegaan met Korade. Het adviesbureau uit het Nederlandse Bunnik is gespecialiseerd in het implementeren, optimaliseren en migreren van bedrijfsprocessen voor organisaties in de Benelux.

Virtueel evenement over automatisering en uitdagingen in de voedingsindustrie

(Advertorial) Dematic organiseert op 23 en 24 juni een virtueel evenement over de rol en toegevoegde waarde van automatisering voor het oplossen van de volgende uitdagingen: ● Vergrijzing zorgt voor een tekort aan werknemers ● Door maatwerk te produceren groeit de behoefte aan track & trace ● Vraag naar efficiëntere, duurzamere productie neemt toe Registreer hier gratis…

Dachser breidt crossdock center in Willebroek uit

Omdat de vestiging van Dachser in Willebroek na vijftien jaar te klein was geworden, verhuisde de logistiek dienstverlener in 2014 naar een nieuw dedicated crossdock center op industrieterrein de Hulst. Door de groei van Europese groupage-activiteiten is ook dat gebouw ondertussen evenwel te klein geworden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.