Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van Ikea kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen afhalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in Ikea-winkels. Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van die service, zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen. Zo’n oplossing is er nu met de transformatie van Ikea Amsterdam, waar de Click & Collect bestellingen voortaan in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes worden aangeboden. Ikea medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar boven in de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van Ikea, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen. Om die reden onderzoekt Ikea of het mogelijk is de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter kan worden bijgevuld.

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dat is voor zowel klanten als voor Ikea Amsterdam een grote verbetering. Ikea Nederland onderzoekt nu de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren

Foto: ©IKEA - ophaalautomaat achter de schermen (links) en bestelling in ophaalautomaat

Recente nieuwsberichten

Nederlandse start-up Dockr ook actief in België

De Nederlandse start-up Docker biedt bedrijven en ondernemers een oplossing om makkelijker, sneller en duurzamer in de binnensteden te kunnen leveren. Dat doen ze met flexibele contracten voor elektrische voertuigen met voldoende laadruimte volgens het all-in principe.

Magazijnautomatisering in de koellogistiek

(Advertorial) Steeds meer bedrijven maken gebruik van automatisering in magazijnen voor vriesproducten. Michael Schedlbauer, Industry Manager for Grocery bij TGW Logistics Group, ziet verschillende redenen voor deze evolutie. De coronapandemie zorgde in 2020 voor een onevenredig hoge groei in de sector van de koellogistiek.

Optimact op Kanaal Z in weekend van 27 November

(Advertorial) In het programma “Alle zaken op een rijtje” op Kanaal Z Optimact presenteert zijn visie op hoe bedrijven dienen om te gaan met Deep Data Intelligence   Om dit opnieuw te bekijken na 27 November ga naar https://allezakenopeenrijtje.be/

Sacchi Group implementeert Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

De Sacchi Group (onderdeel van Sonepar Group) is in Italië een belangrijke groothandel in elektrische producten. Om de omnichannelactiviteiten van de groothandel te verbeteren en de volumegroei op te vangen, wordt het bestaande distributiecentrum in Desio, ten noorden van Milaan, met 20.000m² uitgebreid.

Wonderware Benelux wordt Aveva Select Benelux

Wonderware Benelux gaat voortaan verder onder de naam Aveva Select Benelux. Zo begint de softwaredistributeur na ruim 25 jaar aan een nieuw hoofdstuk met dezelfde hoofdpersonen. De intensieve samenwerking met Aveva is naar eigen zeggen een bevestiging van een langdurig partnership.

Contargo opent vestiging in Polen

Containeroperator Contargo breidt zijn netwerk in Polen uit met de oprichting van het dochterbedrijf Contargo Intermodal Poland Sp.z o.o. De nieuwe vestiging ging in november van start onder leiding van de directeuren Marcin Czachorowski en Jürgen Albersmann.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.

Zie jij uitdaging in complexiteit?

De complexiteit in de logistiek neemt toe. Complexiteit die Inther Group met open armen ontvangt, gedreven als de organisatie is in het ontwerpen en bouwen van oplossingen voor complexe intralogistieke vraagstukken. Zie jij die uitdaging ook?

Webinar: Creating A Safer and More Efficient Warehouse

(Advertorial) It’s an exciting but challenging time for material handlers and equipment dealerships in Belgium. In particular, decisions about which new technologies to introduce on forklifts are set to have a huge impact on the safety and efficiency of businesses in 2022 and beyond.

DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST

In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.