“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

SICK en Endress+Hauser sluiten partnership voor procesautomatisering

De Duitse leverancier van sensoroplossingen SICK en de Zwitserse specialist in meetoplossingen Endress+Hauser hebben een strategisch partnership gesloten op het vlak van procesautomatisering.

De energietransitie vraagt om nieuwe technologische oplossingen voor de decarbonisatie van de procesindustrie, iets waar de twee bedrijven naar streven door hun krachten te bundelen. Het strategische partnership is bedoeld om klanten betere ondersteuning te bieden en hen te begeleiden bij de duurzame transformatie van de procesindustrie.

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.