“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

WDP op koers binnen nieuw groeiplan

Onlangs werden de eerste resultaten binnen WDP’s strategische groeiplan voor de periode 2016-2020 bekendgemaakt. Doel is om tegen 2020 het portfolio met 50% of 1 miljard euro uit te breiden. Intussen werd al circa 35% van de beoogde investeringen geïdentificeerd, wat resulteert in een projectontwikkelingspijplijn van 300.000m².

TLV bekomt afschaffing verkeersbelasting bij gecombineerd vervoer

Wie gebruik maakt van gecombineerd vervoer kan voortaan rekenen op een vereenvoudigde procedure tot terugbetaling van de verkeersbelasting. Die maatregel kwam er op vraag van en mede door de inspanningen van Transport en Logistiek Vlaanderen.

Monin versnelt datastroom naar locaties over de hele wereld met Interoute

Monin, de Franse producent van gearomatiseerde siropen die in 145 landen worden gedistribueerd, heeft Interoute gekozen om een gloednieuwe fabriek in het Chinese Jiaxing te verbinden met het hoofdkantoor van Monin in het Franse Bourges. Een andere fabriek van Monin in Kuala Lumpur, Maleisië zal in maart 2017 ook worden aangesloten.

Heitec implementeert software en digitale assistant van Unit4

Ingenieursbureau Heitec, met hoofdkantoor in het Duitse Erlangen, is gespecialiseerd in industriële automatisering en telt zo’n duizend medewerkers. De onderneming kiest voor de ERP-oplossing Unit4 Business World On!, waaronder project management, HR en procurement.

Delaware Consulting China heeft kantoor in Taiwan geopend

Naast de ondersteuning van de internationale klanten die Delaware bij hun uitbreiding naar Taiwan is gevolgd, willen de consultants met het recente kantoor ook inspelen op de groeiende vraag van lokale Taiwanese organisaties, vooral wat betreft e-commerce en digital business.

Internet of Things applicaties sterk in opmars volgens Gartner

Gartner voorspelt dat in 2017 wereldwijd 8,4 miljard ‘connected things’, of internet-geconnecteerde toestellen, in gebruik zullen zijn. Dat is een stijging met 31% in vergelijking met 2016. Nog volgens Gartner zou dat cijfer tegen 2020 20,4 miljard bereiken.

Frans wijnhuis ‘Maisons et Domaines Henriot’ kiest Infor M3

De Maisons et Domaines Henriot Group (voorheen ‘La Vigie’) heeft gekozen voor Infor M3 als zijn ERP-oplossing. Het wijnhuis is gespecialiseerd in de productie en distributie van wijnen en likeuren met merken als Champagne Henriot, Bouchard Père et Fils, William Fèvre, Château de Poncié en Lejay-Lagoute.

Antwerpse haven haalt nieuw bananencontract binnen

De Antwerpse haven sloot 2016 af met een nieuw overslagrecord en ook 2017 kondigt zich beloftevol aan. Greenyard, gespecialiseerd in verse en bereide groenten en fruit uit Sint-Katelijne-Waver, heeft een contract afgesloten met rederij CMA CGM voor de rechtstreekse behandeling van bananen bij Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in de Antwerpse haven.

Ocado ontwikkelt innovatieve robothand voor picking

Samen met een aantal universiteiten werkt de online retailer Ocado aan innovatieve roboticasystemen om de picking in zijn sterk geautomatiseerde magazijnen te ondersteunen. Het Ocado Technology team heeft intussen een robotarm ontwikkeld die in staat is binnen het aanbod van 48.000 referenties heel wat artikelen automatisch te picken.

Mitsubishi Caterpillar Forklift America en Jungheinrich Lift Truck richten joint venture op

Jungheinrich Lift Truck en Mitsubishi Caterpillar Forklift America (MFCA) hebben 'Icotex' (Industrial Components of Texas) opgericht, een joint venture die industriële componenten zal produceren. MCFA zal als belangrijkste klant van Icotex die componenten gebruiken in zijn productievestiging voor heftrucks in Houston/Texas.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.