“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

Infor brengt nieuwe versie van Infor Enterprise Asset Management

Met de recentste versie van zijn assetmanagementsysteem wil Infor bedrijven in alle sectoren, in het bijzonder vervoersbedrijven, nieuwe branchespecifieke functionaliteit bieden, inclusief nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiliteit.

Wonderful Brands kiest Solventure en Arkieva voor S&OP

Wonderful Brands maakt deel uit van de Wonderful Company, een holding van consumentengoederen met merken als Pistachios & Almonds, POM Wonderful en Fiji Water. Om zijn groeiende activiteiten in de EMEA markt te ondersteunen, ging Wonderful Brands op zoek naar een geïntegreerd softwareplatform voor Demand Planning, Budgettering, Supply Planning en S&OP rapportering ter vervanging van zijn bestaande, arbeidsintensieve proces met spreadsheets.

Storopack introduceert AIRmove² luchtkussensysteem

De AIRmove² produceert luchtkussens die producten in verzenddozen optimaal moeten beschermen. De diverse soorten luchtkussens zijn met name geschikt voor wikkelen, bufferen, en fixeren en om lege ruimtes in verzenddozen op te vullen. De luchtkussens worden direct op de inpakplaats vervaardigd, waardoor gebruikers opslagkosten besparen ten opzichte van klassieke beschermende verpakkingen.

Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij.

Tegelgroep Nederland en Galvano kiezen voor Astro WMS

Beide bedrijven maken deel uit van Saint-Gobain Distribution Benelux. Groothandel en importeur van wand- en vloertegels Tegelgroep Nederland  (TGN) opereert met een distributienetwerk in Nederland en België. Galvano Groothandel is een landelijk opererende leverancier van badkamers met een uitgebreid assortiment sanitair, tegels en verwarming.

KLG Europe verlengt samenwerking met Quintiq voor groupage in Europa

KLG Europe is een in Nederland gevestigde 3PL-leverancier die distributiezendingen verzorgt naar meer dan zestig landen. Het bedrijf biedt het volledige scala aan logistieke diensten, met een focus op groupagediensten in Europa en is met name sterk op het vlak van groupage tussen Nederland en Frankrijk.

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder Logistiek dienstverlener Mainfreight breidt zijn huidige warehousing activiteiten in België verder uit op het WDPort of Ghent. Het tweede project van WDP aan het Kluizendok in de haven van Gent betreft 30.000m², waarvan Mainfreight in een eerste fase een distributiecentrum van circa 9.000m² zal innemen.

FedEx introduceert emissievrije elektrische bestelwagens in België

Vanaf deze maand stuurt FedEx vijf emissievrije en volledig elektrische Nissan e-NV200 bestelwagens de Belgische weg op. De vijf voertuigen worden ingezet om zendingen op te halen en af te leveren in de regio’s Gent, Brussel en Antwerpen. Omdat die grote steden vaak te maken hebben met last mile leveringen, vormen ze een ideaal gebied voor de elektrische bestelwagens.

Jan De Kimpe en Philip Van Gasse versterken valueXstream

ValueXstream, dat zich toelegt op vraagstukken over de interne en externe supply chain, verwelkomt daarmee twee nieuwe partners. Philip Van Gasse (links op de foto) tekent e-commerce-strategieën uit en vertaalt supply chain noden in softwareoplossingen.

DHL wil 0% logistiek gerelateerde CO2-uitstoot tegen 2050

Met die ambitieuze doelstelling wil Deutsche Post DHL Group bijdragen om de doelstellingen van de klimaattop in Parijs te halen, m.n. de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius te houden. Verder wil de groep zich manifesteren als leider in groene logistiek en zijn portfolio verder uitbreiden met groene producten en diensten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.