“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

Quick Cargo Service breidt luchtvracht consolidatieroutes en capaciteit uit

Met de komst van de nieuwe vluchtschema’s in het voorjaar van 2018 zal lucht- en zeevrachtexpediteur Quick Cargo Service zijn consolidatieroutes voor luchtvracht uitbreiden naar Noord- en Zuid-Amerika. Volgende routes zullen worden toegevoegd: Chicago, Atlanta, Sao Paulo, Mexico, Lima en Bogota.

Infosessie 14 juni - 2018: het jaar van de digitale transformatie

(advertorial) In alle industriesectoren staat het op de agenda, al dan niet met een echt concreet uitgewerkt plan, maar 2018 wordt de definitieve doorbraak van de digitale transformatie. De winnaars van morgen zijn diegenen die vandaag de digitale roadmap uitwerken!

FrieslandCampina zet Toyota-trucks in bij nieuw distributiecentrum

FrieslandCampina gaat de op- en overslag van zuivelproducten uit de productielocaties in Beilen en Meppel (NL) concentreren. Daarvoor wordt op een perceel van 70.000m2 in Meppel een gloednieuw distributiecentrum gebouwd. Met 31.000m2 en een maximale afzethoogte van 12,5 meter biedt het dc weldra onderdak aan bijna 44.000 pallets.

Lage capaciteitsprijs leidt niet tot daling van recordprijsindex

In de vierendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon opnieuw de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Deze recentste editie van de TMM onthult dat de minuscule capaciteitsstijging niet resulteert in een daling van de hoge recordprijsindex.

Online shoppers kijken vaker naar buitenlandse retailers

Zeven van de tien Europese online shoppers koopt artikelen bij retailers over de grens. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de betere prijzen en de beschikbaarheid van een specifiek merk of product. Dat blijkt uit ‘Europe Pulse of the Online Shopper’, het jaarlijkse onderzoek van UPS.

Panasonic kondigt nieuwe versie aan van Toughbook CF-20 notebook met afneembare tablet

Sinds zijn introductie in 2015 is de Toughbook CF-20 nog steeds de enige 10,1-inch volledig robuuste notebook met afneembare tablet. Dankzij de zevende generatie IntelR CoreTM vProTM-processortechnologie levert de verbeterde Panasonic Toughbook CF-20 nu nog betere prestaties bij een lager energieverbruik.

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Belgische IT-beslissers hebben veel vertrouwen in komend fiscaal jaar

Uit onderzoek van cloud- en netwerkaanbieder Interoute bij meer dan 800 IT-beslissers in acht Europese landen blijkt dat Belgische IT-professionals het meest optimistisch zijn wat de nabije toekomst betreft. Maar liefst 80% van de Belgische respondenten richt zich op het stimuleren van groeimarges, gevolgd door Zwitserland (67%), Frankrijk (65%) en Nederland (65%).

Meer opslag nodig vanwege groeiende e-commerce

(advertorial) Ook in de wereld van kantoorproducten is de online uitdaging een feit. Een magazijn moet meegroeien met e-commerce, soms binnen de bestaande muren. Hoe los je dit op? Door elke m³ optimaal te benutten. Dit magazijn van 13 meter hoog kreeg een compacte 4-verdieps pickinginstallatie met geïntegreerde conveyortechniek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.