“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

Nieuwe locatie voor DB Schenker Zeevracht in Rotterdam

De zeevrachtafdeling van Schenker Logistics Nederland verhuist per 14 mei van de huidige locatie Rotterdam Botlek naar een nieuw kantoor aan de Scheepsbouwweg 65 in Rotterdam Heijplaat. De volgende jaren komen ook andere Benelux-vestigingen van Schenker in aanmerking voor verbeteringen en modernisering.

Toyota presenteert de nieuwe Traigo 80 elektrische heftruck voor zware toepassingen

Met het nieuwe gamma zware 80-volt trucks wil Toyota Material Handling een volwaardig alternatief bieden voor trucks met een contragewicht en een verbrandingsmotor. Het Traigo 80 gamma vervangt de huidige Traigo HT serie en bestaat uit modellen van 6, 7 en 8 ton, waarvan het laatste nu ook verkrijgbaar is met het lastzwaartepunt op 900 mm.

TGW Robotics implementeert een intralogistiek robotsysteem op slechts 150m2 bij Bosch en Siemens.

Sinds de oprichting van de joint venture in 1967, door Robert Bosch GmbH en Siemens AG, groeide BSH Hausgeräte GmbH uit van een Duitse exporteur tot de twee-na-grootste  producent van huishoudapparatuur wereldwijd . Op de BSH-site in Dillingen, Duitsland, implementeerde de onderneming een nieuw intralogistiek robotsysteem van TGW Robotics, dat slechts 150 vierkante meter inneemt.

Panasonic lanceert fully-rugged tablet met geïntegreerde Intel RealSense 3D-camera

De Panasonic Toughpad FZ-M1-tablet met geïntegreerde Intel RealSense 3D-camera is ontworpen om onderweg 3D-metingen uit te voeren en te verwerken. Het toestel kan in uiteenlopende sectorspecifieke toepassingen worden ingezet, waaronder optimalisering van magazijnruimtes, onderhoud van bedrijfs- en fabrieksgebouwen en eigendommen en wondcontrole in de gezondheidszorg.

CMA CGM koopt zich voor een kwart in Ceva Logistics in

De Franse rederij heeft een akkoord bereikt om een aandeel te verwerven van bijna 25 procent in logistiek dienstverlener Ceva Logistics, dat onlangs aankondigde naar de Zwitserse beurs te trekken.

Active Nutrition International brengt producten online met Descartes pixi* WMS

Active Nutrition International uit München heeft in Duitsland en Oostenrijk twee nieuwe webshops gelanceerd. Om de orderafhandeling voor zijn sportvoedingsmerken PowerBar en Dymatize te ondersteunen, maakt de onderneming gebruik van de Descartes pixi* Warehouse Management Solution.

Beumer Group lanceert BG Sorter

De nieuwste ontwikkeling van Beumer Group omvat zowel cross-belt sorteersystemen (BG Sorter CB) als tilt tray sorteersystemen (BG Sorter ET). De BG Sorter CB kan uiteenlopende items sorteren, zoals pakketten of goederen in zakken. Het ‘full cross belt design’ garandeert de maximale breedte van de band, waardoor klanten meer bruikbare bandoppervlakte ter beschikking hebben met dezelfde omvang van sorter.

Montea tekent nieuwe huurovereenkomsten voor Liege Airport en verwerft dc bij Roissy Charles de Gaulle

Zoals eerder bericht is Montea op Liege Airport gestart met de ontwikkeling van circa 20.000m² aan magazijnunits en bijhorende kantoren op de site Flexport City. In fase 1 en 2 wordt zo’n 12.200m² ontwikkeld waarvan 5.200m² al werd verhuurd aan Malysse-Sterima (fase 1).

Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem

In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.

Nieuwe managing director voor Yusen Logistics Benelux

Per 25 juni 2018 treedt Bruno Jacques (44) bij Yusen Logistics in dienst als managing director voor de Benelux en de Nordics. Voor zijn indiensttreding bij Yusen Logistics bekleedde Bruno Jacques bijna negen jaar de functie van managing director België en Luxemburg bij Panalpina.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.