“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

PTV Group stelt Christian Haas aan als CEO

Sinds 1 november 2019 bekleedt Christian U. Haas (45) de functie van chief executive officer bij PTV Group, gevestigd in Karlsruhe. Christian Haas heeft twintig jaar internationale managementervaring in de software- en technologiesector. Voor zijn overstap naar PTV was hij CEO bij Collenda, een Europese aanbieder van digitale oplossingen voor credit & receivables management.

Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen

Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.

Boa Concept installeert Plug-and-Carry bij Vingeanne

De Franse logistiek dienstverlener Groupe Vingeanne heeft zijn site in Longeau-Percey uitgerust met de Plug-and-Carry-oplossing van Boa Concept. Om de logistiek van een grote uitgeverij te kunnen verzorgen, moest aan verschillende voorwaarden worden voldaan.

Fretlink opent eerste kantoor in België

Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.

DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen

Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).

TransMission zet cloud TMS van BluJay in bij 21 depots

TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in de Benelux en omvat in totaal 21 depots. Die 21 depots in de Benelux moeten allemaal eenvoudig informatie met elkaar kunnen uitwisselen, maar hebben ook deels hun eigen werkmethodiek.

ParcelParcel breidt aanbod uit

Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.

Dematic automatiseert magazijnlogistiek bij pgb-Europe

Het Oost-Vlaamse bedrijf pgb-Europe, gespecialiseerd in de productie van verankeringen en bevestigingen, heeft de automatisering van een nieuw hoogbouwmagazijn in Melle toevertrouwd aan Dematic. De logistieke automatiseerder installeerde bij pgb-Europe twee wisselgangkranen, een transportband met automatische precisiemeting en palletcontrole, en drie automatisch geleide voertuigen (AGV’s).

Inther lanceert robot voor volautomatisch orderverzamelen

Inther Group stelt de GRIPP, de Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, voor. Deze robot voor volautomatische picking heeft een grote reikwijdte, is compact, veilig en kan tot 1200 producten per uur verwerken. Bovendien is de robot flexibel: ongeacht de vorm van het product, pakt de ‘gripper’ het item op.

Nog nieuw van Tilt-Import is Shocklog Cellular voor de positiebepaling van vrachten

Tilt-Import is sinds 1986 gespecialiseerd in de opvolging van transportomstandigheden van vrachten. Zo levert het bedrijf al jaren Shocklog, een toepassing om schokken en trillingen tijdens het transport te registreren. Op vraag van verschillende klanten die hun product in real time willen kunnen lokaliseren en een alarm willen krijgen wanneer een abnormaliteit plaatsvindt, heeft Tilt-Import recent een nieuwe module voor Shocklog ontwikkeld, met name Shocklog Cellular.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.