“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers. Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v.

Liefkenshoektunnel sluit per rijrichting op 23 en 24 april

De onderhoudswerken aan de Liefkenshoektunnel zijn volop aan de gang. Na een eerste en tweede onderhoudsweekend in januari en februari 2020, vindt op 23 en 24 april de derde tunnelwas plaats. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, gebeurt dat ’s nachts.

Uniphar breidt capaciteit DC uit met Inther Group

Uniphar, leverancier van medical supplies en wereldwijde partner van farmaceutische en medtech-fabrikanten, heeft systeemintegrator Inther Group in de arm genomen om een groot automatiseringsproject te realiseren in zijn distributiecentrum in Ierland.

Social distancing bij magazijnoperaties

ART4L is op zoek naar ondernemingen die als pilot en testomgeving willen meewerken aan een project rond social distancing op de werkvloer, meer bepaald bij magazijnoperaties. Bij logistieke operaties, in magazijnen en distributiecentra, werken mensen immers veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen (bv.

UPTR klaagt tariefverhoging kilometerheffing aan

Bij UPTR, de Belgische unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers, lopen de gemoederen opnieuw hoog op. “We vragen ons af hoe de Vlaamse politiek erin slaagt te applaudisseren voor de nog steeds werkende chauffeurs en tegelijkertijd met diezelfde handen in de zakken van de vervoerder zit te graaien”, klinkt het.

Siemens baant met Digital Enterprise-portfolio de weg naar digitale transformatie

Digital Enterprise is de volgende stap in de digitale transformatie van Siemens, op weg naar flexibele modulaire productie. De onderneming integreert in haar portfolio geavanceerde technologieën zoals ‘Edge’ en ‘cloud computing’, artificiële intelligentie en ‘additive manufacturing’.

Eckes-Granini schakelt Shippeo in voor betere klantervaring en kleinere ecologische footprint

Vruchtensapleverancier Eckes-Granini heeft gekozen voor het realtime visibility platform van Shippeo om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Vorig jaar stapten Shippeo, Eckes-Granini en Kaufland in een cross supply chain samenwerkingsproject gericht op het delen van transportruimte om lege ritten en inactieve tijden in de logistiek te voorkomen.

Transportprijzen dalen als gevolg van afnemende knelpunten in wegvervoer

Transporeon stelt vast dat er op de Europese spotmarkt weer significante capaciteit beschikbaar gekomen is in de week van 30 maart tot 4 april 2020, na de recente druk op het wegvervoer. Hoewel de capaciteit in het algemeen in absolute termen is gedaald, kende de vraag een nog sterkere daling.

Sioen Industries en Wabco lanceren technologie om ladingdiefstal in trailers te voorkomen

Het Belgische Sioen Industries, wereldwijd actief in technisch textiel, kleurdispersies en geavanceerde technische beschermkledij, bundelt zijn krachten met het Amerikaanse Wabco Holdings, leverancier van technologie en diensten die de veiligheid, efficiëntie en connectiviteit van commerciële voertuigen verbeteren.

Witron bouwt distributiecentrum voor Rewe in Duitsland

Vanaf augustus 2022 zal supermarktketen Rewe meer dan 350 winkels in het noorden van Duitsland bevoorraden vanuit zijn nieuwe, geautomatiseerde distributiecentrum in Henstedt-Ulzburg. De opdracht voor het ontwerp en de bouw van het complex ging naar systeemintegrator Witron, die als hoofdaannemer optreedt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.