“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn. Natuurlijk zijn wij ook weer aanwezig op de SUPPLY CHAIN INNOVATIONS 2022 op 31 maart aanstaande. Wij hebben er behoorlijk veel zin in!

Tijdens de gesprekken op deze beurzen is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten. Het viel ons echter op dat dikwijls robots onder één noemer worden geschaard. Niet altijd is er voldoende kennis over de verschillende soorten en hun toepassingsmogelijkheden. In dit blog willen wij de verschillende soorten toelichten en ons uitgangspunt voor een mogelijke robotisering uiteenzetten.

1. Robot als transportmiddel
Robots kunnen uitstekend worden ingezet voor het transport van A naar B. Zo kunnen vaste installaties als conveyors of sorteersystemen (deels) worden vervangen. Tijdrovende installaties behoren tot het verleden en een robot oplossing is snel operationeel. Ook bieden robots meer flexibiliteit (routes zijn elk moment aan te passen) en schaalbaarheid. Bij piekdrukte kunnen een paar extra robots snel worden ingezet.
Een robot is geen AGV. Ondanks de overeenkomsten en de moderne navigatiemogelijkheden van een AGV, kunnen ze niet op tegen de robots qua intelligentie. Een robot zit boordevol sensoren en krachtige boordcomputers die helpen de werkomgeving te begrijpen.
Wanneer een robot nu ook nog eens in eenzelfde zone met mensen kan samenwerken, dan spreken we over een Autonomous Mobile Robot (AMR); Deze kan namelijk dynamisch zijn eigen route plannen zonder bakens. Ook vermijdt de AMR zelf obstakels en hoeft deze dus niet meer achter een afscherming of over een vast pad te rijden.   
Voorbeeld hiervan is de 100% AMR oplossing “Flexee” van Savoye die gebruikt wordt zowel als autonome transport robot als voor transport van pick karren in een “zone to zone” Goods-to-man oplossing.

2. De inzet van robots in orderpickprocessen
Robots halen en brengen goederen naar de man, zodat uw medewerkers zich op waarde toevoegende taken kunnen richten. Tevens is de lichamelijke belasting verminderd en doordat looptijden geminimaliseerd zijn schiet de productiviteit omhoog.
Moderne robots zorgen niet alleen voor horizontale verplaatsingen van opslagsystemen of bakken, maar ook voor het verticale in- of uitslag, in rekken tot 7 meter hoog zoals bij de Haipick oplossing van Savoye. Hier ligt een vergelijking met een ASRS op de loer, maar de robot is op het gebied van schaalbaarheid voor zowel volume als doorstroom de meerdere.

3. De pickende robot
We zijn bij de cobots beland. Ze worden ingezet naast uw medewerkers om te picken, in te pakken of pallets te beladen. Vaak zijn dat de bekende robotarmen. De toegenomen interactie tussen mens en machine vergt extra aandacht voor zowel veiligheid als training. Andere uitdagingen bestaan nog steeds op het gebied van item herkenning of nauwkeurigheid. “Pick and drop’ is immers eenvoudiger dan ‘Pick and place’.
Er zijn nog meer toepassingen voor robots in de logistiek, zoals inventarisatie (drones), palletiseren, schoonmaken en zelfs afleveren. De diversiteit in aanbod en mogelijkheden groeit hard en de ontwikkelingen gaan snel, zodat er bijna elke maand wel een aanbieder met een niche-oplossing bijkomt.
Wanneer gaan we dan robots inzetten?
Geduld. De keuze voor een bepaalde robot is in principe vergelijkbaar met het keuzeproces om wel/niet te automatiseren. Knelpunten zoals het niet halen van levertijden, lichamelijke belasting, ruimtegebrek en personeelstekorten worden afgezet tegen groeidoelstellingen of andere strategische beslissingen. Voor de bepaling van de juiste oplossing bekijkt Savoye altijd eerst de opslagbehoeften en logistieke stromen. Wij zoomen verder in op de verhouding tussen het aantal en de variatie in SKU’s tegenover het aantal orderregels.
Kortom, ook bij het bepalen of robots lonend kunnen worden ingezet, blijft een degelijke analyse de basis voor een passend advies.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com en https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0
 

Recente nieuwsberichten

Prologis opent circulair distributiecentrum Waalwijk DC3

Aanbieder van logistiek vastgoed Prologis heeft het eerste circulaire distributiecentrum geopend: Prologis Park Waalwijk DC3. Het gehele pand – deels gehuurd door Tarkett – is gebouwd op basis van circulariteit, wat betekent dat het eenvoudig te demonteren en te hergebruiken is, vastgelegd in een materiaalpaspoort en qua herkomst gebaseerd is op het begrip cradle-to-cradle (C2C).

Shippeo werkt samen met SAP voor meer visibiliteit tijdens transport

Shippeo, gespecialiseerd in realtime zichtbaarheid van transport voor verladers en logistieke dienstverleners, heeft een partnership gesloten met SAP met de bedoeling real-time zichtbaarheid van verzendingen over de weg in Europa te bieden.

Interroll levert langste conveyorplatform aan Duitse supermarkt

Interroll laat weten dat het een groot order heeft binnengehaald van een toonaangevende Duitse supermarktketen. De leverancier van material flow oplossingen zal 9 kilometer aan Interroll Modular Conveyor Platform (MCP) leveren, meteen het langste conveyorplatform dat Interroll ooit op één locatie binnen EMEA installeerde.

JLL start commercialisatie van 76.000m² groot logistiek platform in Zeebrugge

JLL, actief in logistiek en industrieel vastgoed, is co-exclusief aangeduid door de Chinese Lingang Group voor de commercialisatie van de eerste fase van het logistieke project dat wordt aangevat in de zuidelijke achterhaven van Zeebrugge.

Joint venture WDP en VIB breidt uit in Noordrijn-Westfalen

WVI, de joint venture tussen WDP en VIB, die vorig jaar werd opgericht met het oog op regionale uitbreiding van beide vennootschappen in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg, heeft een bestaande site verworven in Bottrop in Noordrijn-Westfalen.

Jungheinrich neemt aandeel in robotica start-up Magazino

Met automatisering als een van de grootste groeipijlers binnen intralogistiek – een trend die wordt veroorzaakt door de aanhoudende groei van de online handel en het wereldwijde tekort aan geschoolde logistieke medewerkers, met name heftruckchauffeurs – verwacht Jungheinrich AG de komende jaren dubbelcijferige groei in dat segment.

Inther introduceert plug & play-methode voor conveyorsystemen

Inther Conveyor Equipment – onderdeel van Inther Group – heeft voor zijn modulaire platform van geïntegreerde conveyorsystemen een nieuwe plug & play-methode ontwikkeld. Daarbij wordt iedere module van tevoren compleet gebouwd, bekabeld en getest.

B2A Technology wordt Alstef Group

Na de overname van het Nieuw-Zeelandse Glidepath en de aanstelling van Nicolas Breton als chief operating officer heeft B2A Technology, leverancier van o.m. systemen voor automatische bagageafhandeling, nu ook een naamsverandering doorgevoerd.

Hoe combineer je e-commerce met fysieke winkels?

Artikel - Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een constante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is.

Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.