Op koers naar one-stop-shop voor het magazijn

Jungheinrich brengt pak nieuwigheden op de markt

Vlak voor de LogiMAT-beurs gaf Jungheinrich de pers al een voorproefje van zijn innovaties. In het Cruise Center in Hamburg passeerden tal van nieuwe oplossingen de revue, met onder andere een nieuwe elektrische lithium-ion-stapelaar, een high level orderpicker en een elektrische heftruck voor het zware segment. Ook op het vlak van veiligheidsfuncties en fleet management heeft Jungheinrich niet stilgezeten. Met dit alles wil de aanbieder zich nog meer profileren als one-stop-shop voor het magazijn.

Aan de groei van de material handling markt lijkt voorlopig nog geen eind te komen. “De laatste vier jaar is die wereldwijd met maar liefst 40% gestegen”, zo trapt Christian Erlach, verantwoordelijke sales & marketing, de persconferentie af. “Vooral de verdere opmars van de elektrische toestellen valt op. Ook de vraag naar volledige logistieke systemen blijft sterk stijgen. Uiteraard liften ook wij mee op die positieve evolutie. Onze strategie is om in de eerste plaats oplossingen in plaats van producten aan te bieden. Daarnaast blijven we ons netwerk uitbreiden. Zo hebben we ons mondiale netwerk met zeven landen uitgebreid. Vandaag hebben we directe verkooppunten in 40 landen. De laatste vijf jaar is ook ons personeelsbestand met 25% gegroeid, wat ons op ruim 17.000 medewerkers wereldwijd brengt.”

Voortouw op het vlak van lithium-ion

Jungheinrich maakt er geen geheim van dat het sterk inzet op lithium-iontechnologie. De fabrikant blijft dan ook fors in de technologie investeren, met als resultaat een sterke stijging van de ‘order intake’ voor die toestellen. “Een mooi bewijs van de kracht van lithium-ion is dat een internationaal actieve klant met al meer dan 1.000 lithium-iontrucks maar extra toestellen blijft bestellen. Een grote troef op dit vlak is dat wij onze eigen lithium-ionaccu’s produceren”, aldus Richard Brandstetter, managing director bij Jungheinrich Logistiksysteme. “Je mag niet vergeten dat de ene lithium-ion-accu de andere niet is. Wij zweren bij de lithium-ijzer-fosfaat-accu omdat die een hoge veiligheid – want niet ontvlambaar – en snel opladen garandeert. Omdat we alle vertrouwen hebben in de technologie, garanderen wij klanten 3.000 volledige oplaadcycli. Dat is ongeveer drie keer zoveel als trucks met batterijen op basis van nikkel, mangaan en kobalt. Die batterijen worden trouwens standaard voor veel lichtere toepassingen ingezet, bijvoorbeeld e-bikes.”

Vorig jaar lanceerde Jungheinrich met de ETV 216i-reachtruck voor het eerst een toestel dat exclusief met een lithium-ionbatterij verkrijgbaar is. Met de ERC 216zi komt daar nu een logisch vervolg op. “Een jaar lang hebben we intensief aan de ontwikkeling van dit toestel gewerkt”, vertelt Gunnar Tons, head of product management. “De geïntegreerde lithium-ionbatterij maakt deze stapelaar met vast platform uiterst compact en wendbaar. Doordat het batterijcompartiment centraal in plaats van achter de mast zit, is deze truck met zijn 1.245mm minstens 170mm korter dan zijn soortgenoten. Deze stapelaar voelt zich dan ook in zijn element binnen magazijnen met een beperkte manoeuvreerruimte.”

De nieuwe mast met FG-profielen zorgt bovendien voor een hogere restcapaciteit van minstens 100 kilogram. De operationCONTROL assistance vermijdt dat die restcapaciteit overschreden wordt. Daarnaast laat de positionCONTROL toe snel en gemakkelijk op voorgedefinieerde opslaghoogtes te stapelen. Voor een maximale veiligheid zorgen de zijdelingse bescherming en de stevige ISO 6055-gecertificeerde dakconstructie, die tegelijk een optimale zichtbaarheid biedt.


Om de lithium-iontechnologie nog toegankelijker te maken voor bedrijven, brengt Jungheinrich dit jaar ook de ETV 216i Efficiency reachtruck op de markt. Tegenover de traditionele ETV 216i van 1,6 ton heeft die truck een batterijcapaciteit van 240 Ah in plaats van 360 Ah. Dat maakt hem lichter qua gewicht en qua kosten. Terwijl de ETV 216i een maximale liftsnelheid en stabiliteit garandeert in twee à drie shifts, is het Efficiency-model geschikt voor minder intensieve toepassingen in één of twee shifts.

201936143913861_foto-1-erc-216zi.jpg
De geïntegreerde lithium-ionbatterij maakt de stapelaar ERC 216zi uiterst compact en wendbaar. Doordat het batterijcompartiment centraal in plaats van achter de mast zit, is deze truck met zijn 1.245mm minstens 170mm korter dan zijn soortgenoten.

Elektrisch voor het zwaardere segment

Met de nieuwe EFG 6 speelt Jungheinrich in op de trend om elektrische heftrucks steeds meer voor zwaardere toepassingen te gebruiken. Deze nieuwe serie elektrische trucks vervolledigt het portfolio in dit segment en kan zes tot negen ton tillen. “De negentonner is meteen ook de meest krachtige heftruck in het elektrische segment. De EFG 6 is geschikt voor krachtige applicaties in bijvoorbeeld de drankensector, de papierindustrie of de bouwsector”, zegt Marek Schethauer, head of product management counterbalanced trucks.

Binnen de serie zijn maar liefst 14 modellen beschikbaar met vier verschillende capaciteiten. Er is ook een compacte versie, die korter en bijgevolg nog wendbaarder is. De EFG is beschikbaar met zowel lithium-ion als loodzuurbatterijen.

201936144028678_foto-2-efg6er.jpg
Met de nieuwe EFG 6 speelt Jungheinrich in op de trend om elektrische heftrucks steeds meer voor zwaardere toepassingen te gebruiken. Deze nieuwe serie elektrische trucks kan zes tot negen ton tillen.

Hoogvlieger onder de orderpickers

Om nog efficiënter op grote hoogte te kunnen picken, pakt Jungheinrich uit met de EKS 412s, die wereldwijd zal worden verkocht. De mast op deze volledig nieuwe verticale orderpicker maakt het mogelijk om tot 14 meter hoog te gaan, wat hem ideaal maakt om orders in hoogbouwmagazijnen te picken. Met een liftsnelheid van 0,5 meter per seconde is de orderpicker bovendien 25% vlugger dan zijn voorganger. Dankzij de hoge energie-efficiëntie krijg je bij deze orderpicker elke vierde lift gratis. De extra zijraampjes reduceren bovendien de blinde vlekken met de helft. “Voor Jungheinrich zijn verticale orderpickers zeer belangrijk. Op dat vlak hebben we ook het grootste marktaandeel. Ze zijn ook cruciaal in ons streven naar een nog sterkere ‘footprint’ op het vlak van magazijntrucks”, stelt Richard Brandstetter.

Bovendien werd tijdens het redesign van deze truck het gewicht aanzienlijk gereduceerd, waardoor hij tien procent minder verbruikt. De Jungheinrich Logistics Interface maakt het eenvoudig om hem in IT-systemen te integreren. Via RFID-transponders in de vloer kan de truck zijn positie in de gang detecteren. De operator hoeft enkel het commando te geven om de truck automatisch naar de palletlocatie te laten gaan. Via lichten aan weerszijden van de truck weet de picker meteen ook aan welke kant hij een artikel moet nemen. Deze truck is eveneens verkrijgbaar met loodzuurbatterijen als lithium-iontechnologie.

Veiligheidsassistentie

Verder werden in Hamburg ook de laatste evoluties rond veiligheid belicht. Met zoneCONTROL en addedVIEW biedt Jungheinrich twee nieuwe assistentiesystemen op dat vlak aan.

Via een vaste radiobeacon en een mobiele component op de truck laat zoneCONTROL toe de chauffeur te waarschuwen voor andere trucks en personen in drukke gebieden. Aan de beacon kunnen ook waarschuwingslichten worden gekoppeld. Verder is het mogelijk bepaalde trucks in specifieke zones de kruipsnelheid op te leggen of een waarschuwingssignaal te geven. Aangezien elk magazijn anders is, is zoneCONTROL eenvoudig aanpasbaar aan specifieke noden. Het systeem is eveneens schaalbaar. Er is bovendien geen centrale controle-eenheid of een apart servernetwerk nodig om het systeem op te zetten en het is gemakkelijk in de bestaande IT-infrastructuur te integreren.

AddedVIEW is dan weer een allround visiesysteem op basis van digitale camera’s. Daarmee krijgen met name chauffeurs van heftrucks de omgeving volledig in beeld. Via het geïntegreerde display krijgt de operator een 360-zicht op zijn omgeving. Het gebruik van digitale camera’s om de beelden van de vier individuele camera’s tot een gemeenschappelijk beeld samen te brengen, zorgt ervoor dat het zelfs mogelijk is de truck vanuit vogelperspectief te bekijken. Dat is vooral handig bij werken in moeilijke omstandigheden en om ‘blind spots’ te elimineren.

20193615222373_foto-3-eks4.jpg
De mast op de volledig nieuwe verticale orderpicker EKS 412s maakt het mogelijk om tot 14 meter hoog te gaan, wat hem ideaal maakt om orders in hoogbouwmagazijnen te picken.

Vloot in het vizier

Ook Jungheinrich kan en wil niet rond de digitaliseringsgolf heen. “Door verschillende soorten informatie met elkaar te connecteren, willen we nieuwe oplossingen creëren met het oog op een efficiëntere vloot”, licht CIO Udo Kolk toe. “We zijn er ook van overtuigd dat zowel grote als kleine bedrijven er baat bij hebben om hun processen te digitaliseren en connecteren. Om die digitale cultuur helemaal binnen ons bedrijf in te bedden hebben we zelfs een nieuwe digitale management board gecreëerd.”

Als antwoord op de vraag naar ‘connected services’ zal Jungheinrich vanaf dit jaar elke truck met een geïntegreerde telematicabox uitrusten. Zo krijgen bedrijven gratis een duidelijk overzicht van hun vloot en het operationele gebruik. Om alle trucks op dezelfde golflengte te brengen, kunnen oudere toestellen een retrofit krijgen. Door de informatie over de vloot in een netwerk te vatten, kan de ‘downtime’ worden verminderd en kan predictief onderhoud worden uitgevoerd. “Momenteel servicen we zo’n 600.000 trucks. Dat is enorm. Het zou zowel voor ons als voor de klant handig zijn mochten service engineers al op voorhand weten welke onderdelen ze naar de klant moeten meenemen. Zo kunnen we de ‘first time right’ aanzienlijk verhogen”, weet Frank Marschatz, director service.

Verder brengt Jungheinrich een nieuw fleet management systeem op de markt in samenwerking met I.D. Systems, dat 25 jaar ervaring heeft op het vlak van zulke systemen. Het fleet management systeem biedt duidelijke analyses van de vlootdata. Op basis daarvan kunnen eenvoudig rapporten worden gegenereerd. Het systeem kan worden aangepast aan de specifieke noden van de klant en is modulair uit te breiden. Het is ook mogelijk bijvoorbeeld GPS-lokalisering te integreren. Via de business intelligence tool ‘Power Fleet IQ’ kan het fleet management systeem met bestaande systemen worden gelinkt, om zo een ‘cross-site’ overzicht van de vloot te krijgen.

Daarbovenop komt nog ‘battery management 2.0’, dat bedrijven een overzicht geeft van de status van hun lithium-ion- en loodzuurbatterijen. Dit nieuwe online batterij-informatiesysteem evalueert masterdata op een gedetailleerde manier en zorgt voor de nodige rapportages. Het systeem moet bijdragen tot een langere levensduur van batterijen. Dankzij het intelligente energiemanagementsysteem is het ook mogelijk lithiumbatterijen in te zetten op plaatsen waar het elektriciteitsnet niet toelaat om die te gebruiken, zelfs zonder de elektrische infrastructuur van het magazijn te moeten aanpassen. Op die manier wil Jungheinrich het pad naar lithium-iontechnologie nog meer effenen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.