Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan. De terugval van de afgelegde tolkilometers is vooral merkbaar vanaf de tweede helft van het jaar.

De ontvangsten uit de kilometerheffing in België, die Viapass namens de drie gewesten beheert, controleert en coördineert, zijn sinds de start in 2016 elk jaar gestegen. De operaties kenden een succesvolle aanvang in 2016 met 486 miljoen euro tolgelden tussen 1 april en 31 december en sindsdien werkt het systeem feilloos en zonder enige onderbreking. Tussen 1 januari en 31 december 2022 waren de tolheffingsoperaties goed voor 829,3 miljoen euro.
 
Tijdens de jaren van de coronapandemie (2020-2021) zat de schrik van een terugval van het wegvervoer er goed in, maar volgens Viapass bleef de transportsector zijn functie als ruggengraat van de economie waarmaken. De transportcijfers bleven positief, en dat was zichtbaar in de tolkilometers.
Ook in 2022, het oorlogsjaar in Oekraïne, stegen de resultaten maar dat was voornamelijk onder invloed van de aanpassing van de tarieven die de index van de consumptieprijzen volgden. In Wallonië indexeerde Sofico op 1 januari 2022, in Brussel en Vlaanderen gebeurde dat op 1 juli 2022.
 
Het aantal verreden tolkilometers stabiliseerde en ging vanaf juli 2022 licht naar beneden.
Het is duidelijk dat de oorlog in Oekraïne zijn impact heeft gehad op het vrachtvervoer over de weg. In 2022 werden er 5.437.614.448 tolkilometers gereden. In 2021 was dat nog 5.523.298.464 of 1,5% meer. Als we de verreden kilometers voor de tweede helft van het jaar vergelijken tussen 2021 en 2022, bedraagt dat verschil zelfs 2,6%.
 
Lichte terugval aantal buitenlandse vrachtwagens
De verdeling van het aantal trucks op de Belgische wegen veranderde lichtjes. In 2022 daalde het totaal van buitenlandse trucks op onze wegen licht. Dat was o.a. het effect van de boycotmaatregelen. Het aantal Russische vrachtwagens daalde van 24.106 in 2021 naar 6.122 voor het volledige jaar 2022. Anderzijds daalde het vrachtverkeer door Oekraïense trucks slechts licht, van 23.564 vrachtwagens in 2021 naar 22.300 vorig jaar.
 
In totaal reden er in 2022 40,5 miljoen vrachtwagens in België. Dat is iets minder dan de 40,8 miljoen die er in 2021 nog op ons grondgebied reden. De verhouding Belgische versus niet-Belgische vrachtwagens bleef over die twee jaren gelijk: 52,4% Belgische en 47,6% buitenlandse vrachtwagens. De Belgische vrachtwagens blijven meer in eigen land rondrijden, wat verklaart waarom de verhouding gelijk is gebleven.
 
Voertuigcategorieën
Wat de andere voertuigparameters betreft, zit de vergroening van de vloot al een tijdje aan haar plafond. De tolheffing van Euro6- en Euro5-vrachtwagens samen bedroeg 96,6% van het totaal vorig jaar. In 2021 was dat 95,8%, nauwelijks een verschil dus.
 
Vervoerders blijven kiezen voor de zwaarste gewichtsklassen van vrachtwagens. De categorie boven de 32 ton steeg met 0,1% naar 91,5%. De categorie tussen 12 en 32 ton bleef ongewijzigd op 6,7%van het totaal.
Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.