Ook digital business vraagt om offline marketingmiddelen
Organisaties focussen zich steeds meer op digital, bijvoorbeeld door te investeren in marketingmiddelen als Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en periodiek verstuurde nieuwsbrieven om bestaande consumenten bij de organisatie betrokken te houden. Hoewel online marketing bedrijven veel te bieden heeft, kan het niet zonder offline marketingmiddelen. Denk hierbij aan
flyers maken en uitdelen op een beurs, of denk aan reclame aan de kant van de weg. Welke vorm heeft de keten van marketingactiviteiten en hoe voegen online- en offline opties waarde toe aan die keten? In dit artikel lees je er meer over.
Snel een groot bereik met offline marketing
Een van de voornaamste redenen om offline middelen toe te voegen aan de marketing keten van organisaties, is het grote aantal consumenten wat hiermee bereikt wordt. Dit hoeft niet per definitie te betekenen dat deze consumenten allen onderdeel uitmaken van de doelgroep van een organisatie. Het draagt voornamelijk bij aan het opbouwen van naamsbekendheid, wat bijdraagt aan het vertrouwen van consumenten in een bedrijf. Wist je dat een gemiddelde afnemer een merk- of bedrijfsnaam zo’n zeven keer moet hebben gezien, alvorens deze overgaat tot een aankoop? Banners, flyers en visitekaartjes maken en verspreiden helpt je dat aantal sneller te halen. Inzetten op een groot bereik middels offline marketing is voordeliger dan het realiseren van datzelfde bereik met online marketing.
Kies voor uitingen die passen bij de huisstijl
Om het aantal van zeven contactmomenten daadwerkelijk te kunnen bereiken, is het belangrijk dat offline marketingmiddelen qua kleuren en bijvoorbeeld beeldmerken passen binnen de huisstijl van een organisatie. Te grote verschillen schrikken een consument eerder af, dan dat deze de consument aanzetten tot het afnemen van een product of dienst.
Waardetoevoeging van online marketing in de marketing keten
Zoals eerder aangehaald werd is het voor bedrijven voornamelijk interessant om een keten op te zetten waarin online- en offline marketing met elkaar gecombineerd worden. Combineer de flyers en visitekaartjes die je uitdeelt bijvoorbeeld met zoekmachine optimalisatie (SEO) of zoekmachine advertenties (SEA), waarbij de focus ligt op het verbeteren van de posities van een website op specifieke zoekwoorden. Hier is het verschil tussen online- en offline marketing duidelijk zichtbaar: met online marketing richt je jezelf op een specifieke doelgroep, terwijl offline marketing vaak wordt ingezet om snel een zo groot mogelijk aantal mensen te bereiken. Juist die combinatie is zo waardevol en zal over een langere termijn leiden tot een groei van de omzet en het klantenbestand.