Ook digital business vraagt om offline marketingmiddelen

Organisaties focussen zich steeds meer op digital, bijvoorbeeld door te investeren in marketingmiddelen als Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en periodiek verstuurde nieuwsbrieven om bestaande consumenten bij de organisatie betrokken te houden. Hoewel online marketing bedrijven veel te bieden heeft, kan het niet zonder offline marketingmiddelen. Denk hierbij aan

flyers maken en uitdelen op een beurs, of denk aan reclame aan de kant van de weg. Welke vorm heeft de keten van marketingactiviteiten en hoe voegen online- en offline opties waarde toe aan die keten? In dit artikel lees je er meer over. 

Snel een groot bereik met offline marketing

Een van de voornaamste redenen om offline middelen toe te voegen aan de marketing keten van organisaties, is het grote aantal consumenten wat hiermee bereikt wordt. Dit hoeft niet per definitie te betekenen dat deze consumenten allen onderdeel uitmaken van de doelgroep van een organisatie. Het draagt voornamelijk bij aan het opbouwen van naamsbekendheid, wat bijdraagt aan het vertrouwen van consumenten in een bedrijf. Wist je dat een gemiddelde afnemer een merk- of bedrijfsnaam zo’n zeven keer moet hebben gezien, alvorens deze overgaat tot een aankoop? Banners, flyers en visitekaartjes maken en verspreiden helpt je dat aantal sneller te halen. Inzetten op een groot bereik middels offline marketing is voordeliger dan het realiseren van datzelfde bereik met online marketing. 

Kies voor uitingen die passen bij de huisstijl 
Om het aantal van zeven contactmomenten daadwerkelijk te kunnen bereiken, is het belangrijk dat offline marketingmiddelen qua kleuren en bijvoorbeeld beeldmerken passen binnen de huisstijl van een organisatie. Te grote verschillen schrikken een consument eerder af, dan dat deze de consument aanzetten tot het afnemen van een product of dienst. 

Waardetoevoeging van online marketing in de marketing keten

Zoals eerder aangehaald werd is het voor bedrijven voornamelijk interessant om een keten op te zetten waarin online- en offline marketing met elkaar gecombineerd worden. Combineer de flyers en visitekaartjes die je uitdeelt bijvoorbeeld met zoekmachine optimalisatie (SEO) of zoekmachine advertenties (SEA), waarbij de focus ligt op het verbeteren van de posities van een website op specifieke zoekwoorden. Hier is het verschil tussen online- en offline marketing duidelijk zichtbaar: met online marketing richt je jezelf op een specifieke doelgroep, terwijl offline marketing vaak wordt ingezet om snel een zo groot mogelijk aantal mensen te bereiken. Juist die combinatie is zo waardevol en zal over een langere termijn leiden tot een groei van de omzet en het klantenbestand. 

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.