“Onze service-techniekers zijn onze ambassadeurs”
Gert De Ridder is sinds enkele maanden de nieuwe Service & Parts manager bij YALE BELGIUM. De vorige Service & Parts manager, Kristof van der Endt, wordt de nieuwe Sales Manager. Deze wissel zet het team van YALE BELGIUM helemaal op scherp. Een interview met een duo in tandem. “Sales en service zijn met de navelstreng aan elkaar verbonden.”
Gert, waarom heb je voor deze functie gekozen?
Gert De Ridder (GDR): “Omdat service mijn ding is en omdat de wereld van material handling geen onbekende voor me is. Eigenlijk stroomt er al servicebloed door mijn aderen vanaf het moment dat ik de schoolbanken heb verlaten. Mijn vorige job was in de automatiseringsbranche en ook daar had ik een servicefunctie.”
Wat viel je op toen je hier de eerste keer binnenkwam?
GDR: “Het familiale karakter. In dit familiebedrijf heerst een bepaalde filosofie met bepaalde waarden en normen. Waarden als vertrouwen en beloftes nakomen, is deel van het DNA van Hilaire Van der Haeghe. HH en YALE BELGIUM proberen het verschil te maken door heel dicht bij hun klanten te staan.”
Wat zie je als belangrijke taken van de Service & Parts Manager?
GDR: “De serviceafdeling mee helpen uitbouwen, de huidige ploeg zo goed mogelijk ondersteunen en nieuwe mensen vinden die passen bij de filosofie van het huis, en uiteraard mee opleiden. Daarnaast is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat er voldoende kennisoverdracht is van ervaren naar jongere techniekers, en andersom. Tot slot: inzetten op digitalisering en modernisering om onze verdere groei te dragen.”
Kristof, wat is de belangrijkste taak van de Sales Manager?
Kristof van der Endt (KVDE): “Wat voor de serviceploeg geldt, is ook van belang voor onze verkoopploeg. Waar nodig ondersteunen we met opleiding en bijsturing. Daarnaast blijf ik verantwoordelijk voor enkele key accounts. Mijn ervaringen uit vorige functies in sales en service bij YALE BELGIUM helpen me uiteraard. Verkoop en service zijn sterk aanvullend. Uiteraard is verkoop belangrijk, maar een goede servicerelatie zorgt voor stevige en gezonde relatie op lange termijn. Voor een klant is een goede service van doorslaggevend belang.”
Kristof, heb je tips voor Gert?
KVDE: “Zoals Gert al aangaf, is de familiale sfeer en het respecteren van bepaalde waarden belangrijk. Dat is ook ons sterk punt. Door kennis van zaken en het nakomen van afspraken staan we heel dicht bij onze klanten. Daarbij komt dat onze mensen vaak breder denken en daardoor beter op elkaar kunnen inspelen. Voor de klant is dit een belangrijk voordeel. Onze medewerkers zijn sterk betrokken bij het hele verhaal van het bedrijf. Wij ondersteunen onze mensen graag in die betrokkenheid.”
Een service-technieker bij Yale heeft dus ook saleskwaliteiten nodig?
KVDE: “Absoluut. Hij is de ambassadeur van de firma en het dagelijks aanspreekpunt voor onze klanten.”
GDR: “Klopt. De relatie met en betrokkenheid van onze service-technieker met onze klanten is van goudwaarde voor onze klantenrelatie. Niet alleen bij de eventuele aankoop van nieuwe machines, maar ook bij bijvoorbeeld het vernieuwen van oudere toestellen. Service-techniekers zijn dus inderdaad de ambassadeurs van de firma.“
KVDE: “Daarom het belang van een goede samenwerking tussen service en sales. Eigenlijk zijn wij met een navelstreng verbonden en kunnen we niet zonder elkaar. Zonder sales is er geen service en andersom ook niet. Tussen de sales- en serviceafdeling wordt bijzonder veel informatie uitgewisseld. Onze techniekers zijn onze oren en ogen op de markt. Onze tandem is de sleutel tot succes.”