Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Foto: Pixabay

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

Bijna één op de drie Europese bedrijven (32%) ziet regelgeving als een belangrijke belemmering voor langetermijninvesteringen, zo blijkt uit een recent onderzoek van Deloitte. Het onderzoek is gepresenteerd in de vorm van een scorekaart die een overzicht biedt van verschillende prioriteitsgebieden. Daaruit blijkt dat de complexiteit van de Europese industrie aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt, iets wat ook in België zichtbaar is. De scorekaart is bedoeld om transparantie te bevorderen en feitelijke inzichten te bieden in zowel de concurrentiepositie van de Europese industrie als de impact van aankomende beleidsmaatregelen. Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek is dat de vergunningsprocedures voor industriële projecten in de EU het langst duren, met doorlooptijden voor grote projecten tot wel negen jaar, ongeveer anderhalve tot twee keer langer dan het gemiddelde in de VS. Ter vergelijking: China hanteert een gestroomlijnd proces dat vaak drie tot vijf keer sneller is dan in de EU, waarbij vergunningen voor prioritaire sectoren binnen enkele maanden worden afgehandeld. Het onderzoek belicht daarnaast ook de sterke punten en mogelijkheden voor verbetering in Europa, wat van cruciaal belang is in een tijd waarin industrieën met aanzienlijke uitdagingen kampen.

Europese en Belgische industrie in perfecte storm

De industriële productie in de EU is de afgelopen twee jaar met meer dan 10% gedaald en de netto-invoer van energie-intensieve producten is de afgelopen jaren binnen de EU gestegen. In de staalindustrie is de EU bijvoorbeeld in een decennium veranderd van een netto-exporteur naar een netto-importeur. Met een daling van 12,7% van de industriële productie in de afgelopen 2 jaar is de daling in België nog groter. In de Belgische chemische industrie ligt de benutting van de productiecapaciteit momenteel rond de 70%, wat aanzienlijk lager is dan de historische trend.

“Bedrijven in België zijn al een tijdje aan het trappelen om het hoofd boven water te houden”, zegt Rolf Driesen, CEO van Deloitte België. “Als we er niet in slagen een sterke maakindustrie in België en Europa te behouden, lopen we het risico onze economische fundamenten uit te hollen en ons concurrentievoordeel op het wereldtoneel te verliezen. Het vertrek van grote spelers in de industrie zou niet alleen tot banenverlies leiden, maar zou ook hele supply chains en kleinere bedrijven die afhankelijk zijn van deze grotere bedrijven ontwrichten.” De CEO benadrukt dat er actie nodig is. En net omdat gerichte actie data vereist, heeft Deloitte zijn scorekaart ontwikkeld. Die moet bedrijven de nodige inzichten en kennis bieden om industriële complexiteit te doorgronden, erop te anticiperen en er effectief mee om te gaan, met oog voor zowel uitdagingen als kansen.

De scorekaart illustreert de perfecte storm waarmee de industrie wordt geconfronteerd en de impact van hoge energieprijzen en energieafhankelijkheid. Frederik Debrabander, industry leader Energy, Resources & Industrials bij Deloitte, stelt: "De recente waarschuwing van Essenscia, de federatie van de chemische industrie, over de mogelijke verdubbeling van de tarieven voor het hoogspanningsnet van Elia onderstreept de kritieke uitdagingen waarmee Belgische bedrijven op dit vlak worden geconfronteerd in een tijd waarin de elektriciteitsprijzen voor industriële gebruikers in Europa gemiddeld twee tot drie keer hoger zijn dan in de VS en twee keer zo hoog als in China. Voor aardgas betaalt Europa zelfs vier tot vijf keer zoveel als de VS. De EU is ook sterk afhankelijk van de invoer van energie: 63% van de Europese energie komt uit het buitenland. China heeft een aanzienlijk lagere afhankelijkheid van 21%, terwijl de VS al vijf jaar een netto-exporteur van energie is, met een exportoverschot van 7,5%. Bovendien brengt de overgang naar meer hernieuwbare energiebronnen extra uitdagingen en onzekerheden met zich mee. Niet in de laatste plaats de afhankelijkheid van niet-EU-bronnen voor essentiële kritieke grondstoffen. Zo komt 98% van de zeldzame aardmetalen in de EU uit China. Bedrijven moeten een evenwicht vinden tussen de behoefte aan groenere energieopties en de realiteit van kosten en beschikbaarheid. Het is belangrijk dat zij tijdens die transitie ondersteuning krijgen.”

Sterke punten van Europa benutten

Ondanks de uitdagingen benadrukt Deloitte dat de EU over aanzienlijke sterke punten beschikt die een stevige uitgangspositie bieden voor toekomstige groei en concurrentievermogen op het wereldtoneel. Vooral op het gebied van innovatie in groene technologieën loopt de EU voorop, met 18 miljard euro aan durfkapitaal dat tegen 2023 werd opgehaald, vergeleken met slechts 12 miljard euro in de VS. Daarnaast heeft de EU met 29% een aanzienlijk hoger aandeel hernieuwbare energie in haar energiemix dan de VS (19%) en China (13%). De EU loopt ook voorop wat betreft de emissie-intensiteit van haar industriële producten, zo liggen de emissies in de Europese staalproductie 13% lager dan die in de VS en China, terwijl de emissies in de aluminiumproductie zelfs 50% lager liggen dan in de VS en 66% lager dan in China. Daarnaast scoort de EU opvallend goed op het gebied van plasticrecycling, met een recyclepercentage dat bijna drie keer hoger ligt dan dat van de VS.

“België beschikt over sterke industriële ecosystemen, zoals de chemische sector in Antwerpen, de biotechnologiecluster in Charleroi, de tech communities rond Imec in Leuven, de tech start-up hubs in Gent en Luik, en het cybersecurity center in Redu rond het Euro Space Center, om er maar enkele te noemen”, licht Rolf Driesen toe. “Zij zijn essentieel voor de werkgelegenheid en creëren innovatiekracht. Dat is cruciaal, want technologische vooruitgang biedt kansen. Generatieve AI kan bijvoorbeeld helpen de productiviteit in België te verhogen zonder dat er extra werkuren nodig zijn. Door werkprocessen te optimaliseren en de toegevoegde waarde per gewerkt uur te verhogen, kunnen bedrijven in Europa concurrerend blijven met die in de VS en China.”

Volgens de CEO zal het dan ook nodig zijn nieuwe technologieën te omarmen om op mondiaal niveau relevant te blijven. “Om dat te bereiken heeft Europa ook een rol te spelen”, besluit hij. “Het moet zijn structurele uitdagingen aanpakken om kapitaal aan te trekken en onnodige beperkende regelgeving rond R&D vermijden. Dat is hard nodig: de R&D-investeringen in de EU blijven achter: energie-intensieve industrieën geven 19,2 miljard euro uit aan R&D, slechts 85% van het Amerikaanse niveau en slechts 6% hoger dan China, dat op weg is om de EU binnenkort te overtreffen.”

Recente nieuwsberichten

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.