Onvoorziene piekperiodes? Drie tips om voorbereid te zijn
Het ligt waarschijnlijk aan de weerman...
Seizoenspieken staan ongetwijfeld altijd al op de agenda van detailhandel en distributiecentra voor levensmiddelen en dranken. Maar wat kunnen magazijnen doen om voorbereid te zijn op de meer onverwachte pieken?
De pieken van Kerstmis en Pasen zijn elk jaar weer gemakkelijk te voorspellen, andere pieken in de vraag zijn veel minder voorspelbaar. Exploitanten accepteren dat de verkoop van ijs in de zomer stijgt, en in de winter de vraag naar ijskrabbers toeneemt. Onverwachte klimaatveranderingen brengen ondernemers echter vaak in de problemen. Afgelopen zomer maakte eens temeer duidelijk dat bedrijven op hun hoede moeten zijn.
De zomer van 2018 deed veel weerrecords sneuvelen. Het was een van de warmste, droogste, meest zonnige en langste zomers sinds de start van de weermetingen. De hittegolf resulteerde in een run op bijvoorbeeld ventilatoren en zwembaden. Niet zelden leidde dit tot lege rekken in de winkels.
Toen klanten op social media klaagden over de gebrekkige beschikbaarheid, werd keihard duidelijk dat niet iedere retailer goed is voorbereid op onverwachte toenames in de vraag.
De vraag is dus: Wat kunnen bedrijven doen om de vraag naar hun producten beter te voorspellen?
1. Verhoog magazijnprestaties met behulp van big data
Inzicht in de operatie en het omzetten van big data in slimme data is een van de belangrijkste aspecten om beter voorbereid te zijn op plotselinge veranderingen in de vraag. Intelligente oplossingen bieden add-on analysemogelijkheden en business intelligence. Het weer kan weliswaar niet worden voorspeld of beïnvloed, maar wie dit jaar de juiste gegevens verzamelt, kan volgend jaar voorspellen wat zijn klanten willen en wanneer ze dat willen.
Swisslog’s intelligente SynQ software biedt de functionaliteiten die nodig zijn om data te verzamelen en analyseren en retail warehouse processen te optimaliseren. Dankzij flexibele, zelflerende en datagestuurde logistieke oplossingen kunnen processen gesynchroniseerd worden en verbeteringen stap voor stap worden aangepast. Zo blijven magazijnen efficiënt, zelfs bij onverwachte pieken.
2. Creëer een digitale schaduw van het magazijn
Zo ontstaat een volledige digitale schaduw van het magazijn en de werking ervan. Op termijn is het bovendien mogelijk om zowel de huidige als toekomstige magazijnprestaties te simuleren en eventuele over- of onderbenutting te identificeren.
Voor wie voorbereid wil zijn op plotselinge stijging van de marktvraag, is het een enorm voordeel als in één oogopslag zichtbaar is hoe processen verlopen. Het stelt bedrijven in staat om potentiële obstakels te identificeren en problemen op te lossen nog voordat ze de doorvoer beïnvloeden.
3. Elimineer tekorten met Availability Manager
Cockpit Manager kan bovendien worden gebruikt om storingen en tekorten te identificeren en te elimineren. De SynQ Availability Manager biedt hierbij een intelligente oplossing voor een toekomstgerichte beschikbaarheidsplanning.
De software brengt niet alleen knelpunten in het magazijn aan het licht, maar identificeert ook de exacte beschikbaarheid van alle middelen in het magazijn, inclusief de bijbehorende workflow. Daarbij houdt de Availability Manager rekening me de vereiste doorvoercapaciteit en de bedrijfsprocessen.
Aangezien de oplossing een realistisch antwoord geeft op de vraag of er voldoende beschikbaarheid is in het magazijn om orders uit te voeren, kan dit een fundamenteel onderdeel worden voor bedrijven die zich beter willen voorbereiden op onverwachte pieken.
Nu of nooit
Data is hierbij onmisbaar. Inzicht in de juiste gegevens zal meer en meer de concurrentiepositie van bedrijven bepalen. Met andere woorden: data zijn de levenskracht voor het magazijn van de toekomst, waar – op basis van de juiste informatie – actie wordt ondernomen en systeemproblemen worden voorspeld lang voordat ze de operatie beïnvloeden. Data verschaffen inzicht, maken efficiencyverbeteringen mogelijk én openen de deur naar een betrouwbare vraagvoorspelling, ook, of beter, juist bij onverwachte pieken.
Over Swisslog
Swisslog ontwerpt, ontwikkelt en levert best-in-class automatisering voor vooruitstrevende gezondheidssystemen, warehouses en distributiecentra. Wij bieden geïntegreerde oplossingen uit één hand - van advies tot ontwerp, implementatie en lifetime klantenservice. Achter het succes van het bedrijf staan wereldwijd 2.500 medewerkers, die klanten ondersteunen in meer dan 50 landen. Swisslog is onderdeel van de KUKA Group, een toonaangevende wereldwijde leverancier van intelligente automatiseringsoplossingen. www.kuka.com Meer informatie vindt u op www.swisslog.com