Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Foto: Unsplash

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De drie ontwikkelingen in GenAI die volgens Gartner van invloed zullen zijn op inkoop zijn: ‘agentic reasoning’, multimodaliteit en ‘AI agents’.

- Agentic reasoning: ‘Agentic reasoning’ of agent-gericht redeneren in GenAI maakt geavanceerde besluitvormingsprocessen mogelijk die menselijke kennis nabootsen. Daardoor kunnen inkoopfuncties GenAI inzetten om complexe scenario’s te analyseren en sneller en nauwkeuriger weloverwogen beslissingen te nemen.

- Multimodaliteit: Multimodaliteit betreft het vermogen van GenAI om meerdere vormen van data, zoals tekst, afbeeldingen en audio, te verwerken en te integreren. Daardoor kan GenAI intuïtiever worden gebruikt en kan inkoop diverse informatiebronnen verzamelen en analyseren, wat leidt tot uitgebreidere inzichten en beter geïnformeerde strategieën.

- AI agents: AI agents zijn autonome systemen die taken kunnen uitvoeren en beslissingen kunnen nemen in de plaats van menselijke operators. Op het gebied van inkoop zullen die agents inkooptaken en -activiteiten automatiseren, waardoor mensen vrij komen en zich bijgevolg kunnen richten op strategische initiatieven, het oplossen van complexe problemen en uitzonderingen.

Naarmate AI agents meer geïntegreerd raken in de inkooptechnologie, zullen ze volgens Gartner de rol van inkoopprofessionals verschuiven in de richting van strategische besluitvorming, stakeholder-relatiebeheer en innovatie.

Het onderzoek van Gartner geeft drie aanbevelingen als startpunt voor inkoopmanagers om de waarde van GenAI in inkoop te maximaliseren:

- Verdubbel de inspanningen op het gebied van data governance: AI-modellen hebben uitgebreide trainingsdata nodig om effectief te zijn, bijvoorbeeld data over inkoopprocessen die verder gaan dan de basisprestatiecijfers. Zorg ervoor dat reële inkoopdata uit interne en externe bronnen in een gestructureerd formaat worden verzameld, onderzocht en onderhouden om de kwaliteit van de data te waarborgen. Standaardiseer en documenteer besluitvormingsmodellen voor inkoopwaardestromen en investeer in ‘process mining’ om ‘dark data’ over inkoop bloot te leggen en te gebruiken voor meer uitgebreide AI-training.

- Ontwikkel privacystandaarden en neem ze op in contracten: Werk samen met juridische en compliance specialisten om inzicht te krijgen in de privacyrisico’s van AI-data en stel beschermingsmaatregelen voor de organisatie op. Ontwikkel een beleid voor AI-datarechten en verspreid dat naar de belangrijkste leveranciers. Neem standaarden voor gegevensbescherming op als belangrijke criteria bij de beoordeling van leveranciers.

- Verhoog de inkoopdrempels: In de toekomst zullen machine-inkopers gemeengoed worden en een aanzienlijk deel van de traditionele sourcing- en inkoopactiviteiten overnemen. Inkoopteams zullen kleiner worden en worden ingezet om alleen de meest strategische inkoopactiviteiten te beheren, uitzonderingen en speciale gevallen te managen of zakelijke belanghebbenden (of AI-bots) te adviseren over hoe ze zelf kunnen inkopen.

Gartner bundelde alle onderzoeksresultaten in het rapport ‘How Generative AI Progress Will Shape the Future of Procurement’.

Recente nieuwsberichten

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.