Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Foto: Unsplash

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De drie ontwikkelingen in GenAI die volgens Gartner van invloed zullen zijn op inkoop zijn: ‘agentic reasoning’, multimodaliteit en ‘AI agents’.

- Agentic reasoning: ‘Agentic reasoning’ of agent-gericht redeneren in GenAI maakt geavanceerde besluitvormingsprocessen mogelijk die menselijke kennis nabootsen. Daardoor kunnen inkoopfuncties GenAI inzetten om complexe scenario’s te analyseren en sneller en nauwkeuriger weloverwogen beslissingen te nemen.

- Multimodaliteit: Multimodaliteit betreft het vermogen van GenAI om meerdere vormen van data, zoals tekst, afbeeldingen en audio, te verwerken en te integreren. Daardoor kan GenAI intuïtiever worden gebruikt en kan inkoop diverse informatiebronnen verzamelen en analyseren, wat leidt tot uitgebreidere inzichten en beter geïnformeerde strategieën.

- AI agents: AI agents zijn autonome systemen die taken kunnen uitvoeren en beslissingen kunnen nemen in de plaats van menselijke operators. Op het gebied van inkoop zullen die agents inkooptaken en -activiteiten automatiseren, waardoor mensen vrij komen en zich bijgevolg kunnen richten op strategische initiatieven, het oplossen van complexe problemen en uitzonderingen.

Naarmate AI agents meer geïntegreerd raken in de inkooptechnologie, zullen ze volgens Gartner de rol van inkoopprofessionals verschuiven in de richting van strategische besluitvorming, stakeholder-relatiebeheer en innovatie.

Het onderzoek van Gartner geeft drie aanbevelingen als startpunt voor inkoopmanagers om de waarde van GenAI in inkoop te maximaliseren:

- Verdubbel de inspanningen op het gebied van data governance: AI-modellen hebben uitgebreide trainingsdata nodig om effectief te zijn, bijvoorbeeld data over inkoopprocessen die verder gaan dan de basisprestatiecijfers. Zorg ervoor dat reële inkoopdata uit interne en externe bronnen in een gestructureerd formaat worden verzameld, onderzocht en onderhouden om de kwaliteit van de data te waarborgen. Standaardiseer en documenteer besluitvormingsmodellen voor inkoopwaardestromen en investeer in ‘process mining’ om ‘dark data’ over inkoop bloot te leggen en te gebruiken voor meer uitgebreide AI-training.

- Ontwikkel privacystandaarden en neem ze op in contracten: Werk samen met juridische en compliance specialisten om inzicht te krijgen in de privacyrisico’s van AI-data en stel beschermingsmaatregelen voor de organisatie op. Ontwikkel een beleid voor AI-datarechten en verspreid dat naar de belangrijkste leveranciers. Neem standaarden voor gegevensbescherming op als belangrijke criteria bij de beoordeling van leveranciers.

- Verhoog de inkoopdrempels: In de toekomst zullen machine-inkopers gemeengoed worden en een aanzienlijk deel van de traditionele sourcing- en inkoopactiviteiten overnemen. Inkoopteams zullen kleiner worden en worden ingezet om alleen de meest strategische inkoopactiviteiten te beheren, uitzonderingen en speciale gevallen te managen of zakelijke belanghebbenden (of AI-bots) te adviseren over hoe ze zelf kunnen inkopen.

Gartner bundelde alle onderzoeksresultaten in het rapport ‘How Generative AI Progress Will Shape the Future of Procurement’.

Recente nieuwsberichten

Canal de Navarrés voldoet aan de Europese Tobacco Products Directives met Zetes

Canal de Navarrés is een familiebedrijf uit Valencia (Spanje) dat ambachtelijke sigaren produceert. Net als voor veel andere kleine bedrijven, vormde de implementatie van de Europese Tobacco Products Directives (TPD) regelgeving ook voor Canal de Navarrés een grote uitdaging. De sigarenproducent zocht een technologische oplossing om aan de strenge wettelijke eisen te voldoen zonder afbreuk te doen aan zijn ambachtelijke productiemethoden. Vanwege het handmatige karakter van het productieproces waren operationele continuïteit en gebruikersgemak de cruciale factoren. De oplossing werd gevonden bij Zetes.

Yusen Logistics zet 165 Shelf-To-Person robots van Geek+ in

Geek+, een internationale speler op het vlak van mobiele robotica en intelligente automatisering, heeft van de Britse warehouse integrator Logistex de opdracht gekregen 165 Shelf-to-Person robots in te zetten in het bijna 111.500 vierkante meter grote fulfilment center van Yusen Logistics in Northampton (VK). Het project is voorzien voor B2B- en B2C-operaties met meerdere gebruikers voor gekoelde en niet-gekoelde activiteiten.

Scallog bouwt autonome logistieke robot met smeermiddelvrije kunststof glijlagers van Igus

Het Franse bedrijf Scallog, ontwikkelaar en bouwer van robotautomatiseringssystemen voor warehouses en distributiecentra, heeft een autonome robot ontwikkeld die schappen tot 600 kilogram in logistieke magazijnen kan transporteren. De robot, die luistert naar de naam ‘Boby’, kan zelfstandig schapinhoud naar het pickstation transporteren en zo tot 600 picks per uur verwerken. Meerdere robots kunnen ook in een zwerm werken, waardoor de automatiseringscapaciteit flexibel kan worden opgeschaald. Volgens Scallog leidt dat tot een productiviteitsstijging van 40%.

Sereact introduceert op AI gebaseerde robotica

Het in Stuttgart gevestigde softwarebedrijf Sereact heeft een oplossing ontwikkeld die het orderpickingproces verder moet optimaliseren, daar waar traditionele automatiseringstechnologie tegen haar grenzen aanloopt. De oplossing bestaat uit AI-software en robotica: robots begrijpen hun omgeving situationeel, ontwikkelen oplossingsstrategieën voor een efficiënt pick-and-place-proces en voeren deze autonoom uit.

Kmart kiest Vanderlande om nieuwe omnichannel faciliteit te automatiseren

De Kmart Group staat voor een van de meest iconische retailmerken van Australië. De groep bedient wekelijks miljoenen klanten in meer dan 450 Kmart en Target winkels in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook via zijn online platforms en mobiele apps. De groeiambities van Kmart op de lange termijn zijn gericht op die omnichannelaanpak. Om zijn nieuwe logistieke faciliteit in het Moorebank Intermodal Precinct in Sydney te automatiseren, heeft Kmart Vanderlande in de arm genomen.

Autodoc automatiseert met TGW Logistics

Autodoc, een van Europa’s grootste online retailers voor auto-onderdelen en -accessoires, heeft TGW Logistics opdracht gegeven een sterk geautomatiseerd magazijnsysteem te bouwen in de Tsjechische stad Cheb. Als onderdeel van een brownfield-project ondergaat het bestaande gebouw van Autodoc er een renovatie en wordt het voorzien van moderne automatiseringstechnologie. Na de ingebruikname zal Autodoc tot 50.000 bestellingen per dag kunnen verwerken, een volume dat momenteel nog over drie verschillende locaties wordt verdeeld.

Nieuwe barcodelezers van Brady beloven 99,995% nauwkeurigheid

Brady Corporation, producent en leverancier van oplossingen voor industriële identificatie, lanceert een reeks industriële barcodelezers met een leesnauwkeurigheid van 99,995%. De drie barcodelezers, de V4500, V3200 en V2200, zijn ontwikkeld om de datanauwkeurigheid te verbeteren en kunnen data delen via de meeste gangbare industriële protocollen.

Negatieve bezorgervaringen bij e-shoppen tasten klantenvertrouwen aan

E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Belgische en Nederlandse consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de bevraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer.

Deze dock leveller is geen dock leveller

(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product. In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.