Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Foto: Unsplash

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De drie ontwikkelingen in GenAI die volgens Gartner van invloed zullen zijn op inkoop zijn: ‘agentic reasoning’, multimodaliteit en ‘AI agents’.

- Agentic reasoning: ‘Agentic reasoning’ of agent-gericht redeneren in GenAI maakt geavanceerde besluitvormingsprocessen mogelijk die menselijke kennis nabootsen. Daardoor kunnen inkoopfuncties GenAI inzetten om complexe scenario’s te analyseren en sneller en nauwkeuriger weloverwogen beslissingen te nemen.

- Multimodaliteit: Multimodaliteit betreft het vermogen van GenAI om meerdere vormen van data, zoals tekst, afbeeldingen en audio, te verwerken en te integreren. Daardoor kan GenAI intuïtiever worden gebruikt en kan inkoop diverse informatiebronnen verzamelen en analyseren, wat leidt tot uitgebreidere inzichten en beter geïnformeerde strategieën.

- AI agents: AI agents zijn autonome systemen die taken kunnen uitvoeren en beslissingen kunnen nemen in de plaats van menselijke operators. Op het gebied van inkoop zullen die agents inkooptaken en -activiteiten automatiseren, waardoor mensen vrij komen en zich bijgevolg kunnen richten op strategische initiatieven, het oplossen van complexe problemen en uitzonderingen.

Naarmate AI agents meer geïntegreerd raken in de inkooptechnologie, zullen ze volgens Gartner de rol van inkoopprofessionals verschuiven in de richting van strategische besluitvorming, stakeholder-relatiebeheer en innovatie.

Het onderzoek van Gartner geeft drie aanbevelingen als startpunt voor inkoopmanagers om de waarde van GenAI in inkoop te maximaliseren:

- Verdubbel de inspanningen op het gebied van data governance: AI-modellen hebben uitgebreide trainingsdata nodig om effectief te zijn, bijvoorbeeld data over inkoopprocessen die verder gaan dan de basisprestatiecijfers. Zorg ervoor dat reële inkoopdata uit interne en externe bronnen in een gestructureerd formaat worden verzameld, onderzocht en onderhouden om de kwaliteit van de data te waarborgen. Standaardiseer en documenteer besluitvormingsmodellen voor inkoopwaardestromen en investeer in ‘process mining’ om ‘dark data’ over inkoop bloot te leggen en te gebruiken voor meer uitgebreide AI-training.

- Ontwikkel privacystandaarden en neem ze op in contracten: Werk samen met juridische en compliance specialisten om inzicht te krijgen in de privacyrisico’s van AI-data en stel beschermingsmaatregelen voor de organisatie op. Ontwikkel een beleid voor AI-datarechten en verspreid dat naar de belangrijkste leveranciers. Neem standaarden voor gegevensbescherming op als belangrijke criteria bij de beoordeling van leveranciers.

- Verhoog de inkoopdrempels: In de toekomst zullen machine-inkopers gemeengoed worden en een aanzienlijk deel van de traditionele sourcing- en inkoopactiviteiten overnemen. Inkoopteams zullen kleiner worden en worden ingezet om alleen de meest strategische inkoopactiviteiten te beheren, uitzonderingen en speciale gevallen te managen of zakelijke belanghebbenden (of AI-bots) te adviseren over hoe ze zelf kunnen inkopen.

Gartner bundelde alle onderzoeksresultaten in het rapport ‘How Generative AI Progress Will Shape the Future of Procurement’.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.