Online supermarkt Picnic gaat de Franse toer op
Na twee jaar voorbereiding breidt de Nederlandse online supermarkt Picnic uit naar Frankrijk. Enkele weken geleden startte het bedrijf een besloten pilot in de noordelijke regio Valenciennes, dicht bij de Belgische grens. Na de pilot komt de app waarmee klanten boodschappen kunnen bestellen beschikbaar voor alle inwoners van de stad, die gefaseerd toe worden gelaten. Net als in Nederland en Duitsland zal de online supermarkt vervolgens stad voor stad uitbreiden.
Picnic startte in september 2015 op dezelfde manier in Amersfoort. Onder de naam Sprinter werd na drie jaar voorbereiding het concept onder zo’n 100 inwoners getest. In 2018 ging Picnic na een vergelijkbare pilot van start in de Duitse regio Düsseldorf. Inmiddels heeft het bedrijf 650.000 klanten in ruim 125 Nederlandse plaatsen en 350.000 klanten in ruim 40 Duitse plaatsen, die hun boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen met een van de ruim 1000 elektrische bezorgwagentjes. De omzet verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 moet dat 1 miljard zijn.
Het motto van Picnic (Laagste prijs, gratis thuis) is straks ook in Valenciennes op de zijkant van de wagentjes te zien: Meilleurs prix, livrés gratuit. Tijdens de pilot bezorgt Picnic de boodschappen met 10 bezorgwagentjes, aan het eind van het jaar zullen dat er naar verwachting 30 zijn. Momenteel heeft Picnic een 20-tal Franse ‘runners’ in dienst, dat zouden er eind 2021 ongeveer 50 zijn.
Foto: Picnic