Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op. Daarom heeft de Nederlandse ‘Topsector Logistiek’ een groep van experts gevraagd om die elektrische stadslogistiek van de toekomst in detail uit te werken. Het resultaat laat zien dat er nu al grote kansen zijn.

In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk zou worden uitgevoerd. De regio Groot-Amsterdam is als voorbeeld genomen, maar de aanpak is overal toepasbaar. Welke keuzes ondernemers zullen maken die elektrisch de stad beleveren, is per segment anders. Het thuis afleveren van pakketjes stelt nu eenmaal andere eisen dan bijvoorbeeld vers voedsel naar winkels brengen, of bouwmaterialen bij een verbouwing leveren. Betrouwbaar kunnen leveren tegen de laagste kosten staat in de keuzes voorop. De optelling van al die individuele keuzes levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er zal worden geladen. Daarmee kunnen netbeheerders en gemeentes plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is.
 
De resultaten laten zien dat elektrische stadslogistiek grote kansen biedt. Er is nu al veel operationeel en financieel haalbaar. En met het voortschrijden van de techniek neemt dat percentage alleen maar toe. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt in de praktijk ook het ideale moment te zijn voor ondernemers om de logistiek anders en slimmer in te richten.
De overgang naar elektrische logistiek kan vaak met vervangingsinvesteringen worden gedaan. Voertuigen zijn duurder, maar de operationele kosten (brandstof, onderhoud) zijn goedkoper; iets wat met goede financiering kan worden opgevangen. De groep die nu met relatief goedkope aan te schaffen tweedehands bestelwagens rondrijdt, vraagt wel om extra ondersteuning. Voorlopig zijn er namelijk geen goedkope tweedehands elektrische bestelwagens beschikbaar.
De extra vraag naar elektriciteit is relatief beperkt, maar lokaal kan die vraag net te veel zijn voor het net. Op tijd uitbreiden van de capaciteit lost dat op. Het is goed voorspelbaar waar geladen zal worden: voor Groot-Amsterdam betekent dat bijvoorbeeld een vraag naar veel publieke laadpalen in wijken net buiten de stad.

Recente nieuwsberichten

Danfoss transformeert naar digitaal magazijn met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd een belangrijke fabrikant van systemen voor warmteoverdracht zoals platenwarmtewisselaars. In 2016 nam het bedrijf integraal Sondex Holding A/S over. Door die fusie moest Sondex de digitaliseringsstandaarden aan de Danfoss Group aanpassen en de bestaande papieren systemen vervangen.

Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site

Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.

Sales & Operations Planning meer dan actueel

(Advertorial) De huidige volatiliteit die we meemaken bij klanten, leveranciers en service bedrijven heeft een onmiddellijke impact op onze werking. Meer dan ooit is het dus belangrijk om correct af te stemmen tussen de verschillende afdelingen van de onderneming en samen duidelijke richtingen te bepalen om de problemen aan te pakken.

Terumo boekt 30% tijdswinst in scanning proces

(Advertorial) De implementatie van de scantoestellen gebeurde uiteraard na een grondige testing. De resultaten van deze test spraken voor zich. Lees meer...

GeoDynamics zet koers naar het Verenigd Koninkrijk

Het Kortrijkse IT-bedrijf GeoDynamics is een van de toonaangevende spelers op het gebied van tracking & tracing. Jarenlang al voorziet het bedrijf belangrijke Belgische wieler- en racewedstrijden van trackers waarmee de organisatie de deelnemers in real time kan opvolgen.

Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem

Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.

Stow Robotics verwerft meerderheidsbelang in iFollow

Stow Robotics, de businessunit magazijnautomatisering van Stow Group, neemt een meerderheidsbelang in het Franse roboticabedrijf iFollow SAS. In september 2021 werd Stow Robotics in het leven geroepen. Daarin werden alle bestaande geautomatiseerde oplossingen voor pallets en bakken en aanverwante diensten en teams van Stow Group gehergroepeerd.

Swisslog automatiseert gerobotiseerd micro-fulfilmentcenter in Koeweit

Het micro-fulfilmentcenter (MFC) van het e-grocery platform Raha in Koeweit is totaal vernieuwd. Swisslog, aanbieder van automatiseringsoplossingen voor de logistieke sector, ontwierp voor Raha naar eigen zeggen het eerste fulfilmentcenter in het Midden-Oosten dat volledig geautomatiseerd en gerobotiseerd is.

Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.