Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

De InfoBrief baseert zich op inzichten van 990 IT-beslissers en toont aan dat robuuste apparaten voordelen bieden in verschillende sectoren, waaronder nutsbedrijven, transport en logistiek, olie en gas, industriële productie en natuurlijke hulpbronnen. Het betreft een wereldwijd onderzoek met inzichten uit zes regio’s: Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika, China, Azië (excl. China) en Latijns-Amerika.

Robuuste apparaten helpen organisaties hun dagelijkse werkzaamheden te verbeteren door de productiviteit van medewerkers te verhogen, de uitvaltijd van apparatuur te minimaliseren en upgrades van afzonderlijke onderdelen mogelijk te maken zonder dat het hele apparaat vervangen hoeft te worden.

Nog enkele voordelen van robuuste technologie zijn volgens het onderzoek:

  • Lagere TCO: Robuuste apparaten leiden na verloop van tijd tot een lagere ‘total cost of ownership’. Zo rapporteerden organisaties een TCO-reductie van 10-20% voor tablets en mobiele apparaten, en een reductie van 20-30% voor pc’s en laptops.
  • Verbeterde duurzaamheid: 43% van de organisaties zegt dat robuuste apparaten met geavanceerde sensoren en connectiviteitsmogelijkheden helpen bij het verzamelen van gegevens over activiteiten, waardoor beter geïnformeerde beslissingen kunnen worden genomen over energieverbruik en initiatieven voor afvalvermindering.
  • Geautomatiseerde processen: 37% van de respondenten zegt dat robuuste apparaten helpen om bepaalde processen te automatiseren, waardoor er minder handenarbeid nodig is.

Het onderzoek belicht ook de criteria die klanten gebruiken om leveranciers van robuuste oplossingen te selecteren, zoals de mogelijkheid om de oplossing te personaliseren, de kosteneffectiviteit van de geleverde diensten en het aanbod van apparaten en oplossingen.

Het gebruik van robuuste apparaten in Europa wordt gestimuleerd door hun vermogen om de productiviteit van medewerkers te verbeteren, mobiliteit en connectiviteit voor gegevenstoegang mogelijk te maken, automatisering van workflows te ondersteunen en traceerbaarheid van prestaties te creëren. De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:

  • Meer dan een vijfde van de respondenten (21%) besteedt nu meer dan 20% van hun totale IT-budget aan robuuste apparaten en bijna de helft (49%) is van plan dit de komende 12 tot 18 maanden verder te verhogen.
  • Robuuste apparaten worden geïntegreerd met een breed scala aan bedrijfssystemen, waaronder tools voor data-analyse en business intelligence (BI), platforms voor supply chain management en ERP.

De belangrijkste taken waarvoor robuuste apparaten worden gebruikt zijn gegevensverzameling en -analyse, dienstverlening op het terrein, inspectie en onderhoud, en personeelsbeheer van mobiele professionals.

  • Sinds de integratie van robuuste technologie constateren de respondenten een verbeterde productiviteit van medewerkers, minder uitval van apparatuur en een betere communicatie en samenwerking tussen medewerkers.
  • Robuuste apparaten spelen een cruciale rol in het ondersteunen van Europese organisaties bij het behalen van hun ESG-doelstellingen door ze in staat te stellen energieverbruik nauwkeuriger en in real time te monitoren, verspilling bij bedrijfsactiviteiten te verminderen, belangrijke taken te automatiseren en mogelijkheden te identificeren voor toekomstige energiebesparingen.

Foto: Getac

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.