Onderzoek Descartes onderstreept belang van EDI
Tachtig procent van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt electronic data interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group bij 140 bedrijven in België en Nederland.
Volgens het onderzoek verwacht bijna twee derde (61%) van de respondenten dat EDI in de toekomst alleen maar belangrijker wordt voor de communicatie met andere partijen. Het overgrote deel van de bevraagden wil EDI het liefst uitbreiden met meer handelspartners (78,4%). Steeds meer opdrachtgevers eisen namelijk van hun leveranciers dat zij gebruikmaken van EDI om orders, pakbonnen en facturen uit te wisselen. Toch ervaart 49% de interne kennis over EDI als onvoldoende. Dat wordt dan ook gezien als een struikelblok voor de groei van EDI (56,7%).
De beschikbare kennis is nu vaak beperkt tot één of twee medewerkers, blijkt verder uit het onderzoek. Organisaties geven aan behoefte te hebben aan kennis op een hoger niveau, die bovendien breder beschikbaar is. De snelle en voortdurende ontwikkelingen in de branche bemoeilijken echter het bijhouden van kennis. Outsourcen van EDI is daarvoor een oplossing.
Volgens 74% van de respondenten zijn flexibiliteit en schaalbaarheid het allerbelangrijkste voor de organisatie. Een EDI-oplossing die beschikbaar en betrouwbaar is, staat dan ook bij veel organisaties bovenaan als het gaat om de keuze van de oplossing (76%).
Het onderzoek werd medio oktober tot medio november 2016 uitgevoerd bij producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners in België en Nederland. Het merendeel van die bedrijven opereert in de retail.