Onderzoek ABN Amro: Transportsector herstelt zich fors in 2021

Uit het rapport ‘Op weg naar het einde’ van ABN Amro blijkt dat de Nederlandse transportsector in 2021 met 2,5% zal groeien na een krimp (-4%) in 2020. Een andere opvallende bevinding in de sectorprognose Transport en Logistiek 2021-2022 is dat vooral de zee- en de kustvaart profiteren van het herstel van de industriële productie. Het herstel zou evenwel worden geremd door de gevolgen van de stikstofcrisis en de brexit.

Volgens het Nederlandse rapport komt voor de sector Transport en Logistiek het einde van de coronacrisis in zicht. Terwijl de sector vorig jaar een krimp (-4%) liet zien, blijkt in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht te liggen. In verschillende branches is het herstel al maanden geleden ingezet. De sector als geheel profiteert nu van het krachtige herstel van de internationale handel en industriële productie. Wel wijst ABN Amro erop dat logistieke ketens voorlopig door corona nog ontregeld zullen zijn. Ook kampt een deel van de sector met de gevolgen van de sluiting van de evenementenbranche, de horeca en niet-essentiële winkels.
 
Een groot deel van de sector zit al terug op het niveau van voor de crisis. Zo bereiken de bewegingen in het wegvervoer grotendeels weer het oude niveau. Wel ligt de beladingsgraad lager, doordat de horeca en niet-essentiële winkels mondjesmaat worden bevoorraad. Daar staat tegenover dat er extra vraag is naar transportdiensten vanuit supermarkten, webwinkels en pakketbezorgers.
 
Ook het herstel van de industrie zorgt volgens het rapport voor hogere volumes. Na een krimp (-1%) in 2020 wordt dit jaar een groei van 1% verwacht. De binnenvaart is in het vierde kwartaal hersteld en kan in 2021 met 1% groeien. Ook de zee- en kustvaart herstelden na een forse krimp (-7,5%), mede door een sterke vraag naar containercapaciteit.
 
Na een slecht jaar (-6,2%) in 2021 zit ook de luchtvracht opnieuw in de lift (+7%). Er is veel vraag naar luchtvracht doordat toeleveringsketens ontregeld zijn en veel bedrijven goederen met spoed willen transporteren. Wel liggen de tarieven erg hoog aangezien het aantal passagiersvluchten veel lager is dan voor de pandemie en deze eerder ongeveer de helft van alle luchtvracht meenamen. Volgens het rapport kan de situatie vermoedelijk vanaf de zomer normaliseren als die vluchten weer toenemen.
 
Postbezorgers en koeriers profiteerden dan weer van de onstuimige groei in de pakkettenmarkt. Dit jaar vlakt de groei af, maar nog altijd verwacht ABN Amro 3% groei.
 
ABN Amro besluit dat de transportsector in Nederland zal profiteren van het economische herstel dat waarschijnlijk vanaf de zomer intreedt. Tegelijkertijd liggen er nieuwe uitdagingen in het verschiet. Zo krijgt de sector te maken met de gevolgen van de stikstofcrisis in Nederland. De bouwproductie neemt er in 2021 bijvoorbeeld met 3,5% af, waardoor minder bouwmaterialen nodig zijn. Dat remt het herstel in de binnenvaart en het wegvervoer.
Ook tekenen de structurele gevolgen van de brexit zich af. “De douanecontroles veroorzaken vertraging aan de grens en dat bekent voor sommige bedrijven aanzienlijk omzetverlies, bijvoorbeeld doordat trailers en vrachtwagens niet efficiënt kunnen worden ingezet”, klinkt het.
Grafiek: ABN Amro Sector Advisory

Recente nieuwsberichten

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Fiege huurt 25.000m² van Prologis’ nieuwbouwcomplex Boom DC2

Prologis, wereldwijd ontwikkelaar van logistiek vastgoed, verhuurt 25.000m² van zijn nieuwbouwcomplex in Boom op lange termijn aan de Duitse logistiek dienstverlener Fiege. Met Boom DC2 realiseert Prologis een volledig elektrische faciliteit die moet bijdragen aan een duurzame logistieke keten in België. Zodra de site klaar is – in april 2024 – zal Fiege de activiteiten van een Duitse site naar Boom verhuizen.

Emixa en Actemium zijn eerste Belgische Siemens Xcelerator-partners

Begin 2024 sloot Siemens Belux een overeenkomst met Emixa Industry Solutions en Actemium met als doel digitale oplossingen sneller te ontwikkelen, te delen en op te schalen. Daarmee zijn deze twee industriële technologiespelers de eerste Siemens Xcelerator-partners in België. Met AG Solution, Equans Digital en Technord werd ook een intentie tot samenwerking afgesloten.

Still gaat lithium-ion batterijen recycleren

Still sluit de recyclingkringloop voor lithium-ion batterijen en laat zijn accu’s aan het einde van hun levenscyclus recycleren in de Europese fabriek van Li-Cycle, een toonaangevend Canadese recyclingbedrijf dat in augustus 2023 zijn eerste Europese vestiging in Magdeburg, Duitsland opende. Het recyclingproces van de strategische partner maakt een terugwinningspercentage tot 95 procent mogelijk. Belangrijke accu-onderdelen worden teruggewonnen en hergebruikt voor de productie van nieuwe accucellen. Zo wil Still nu al een antwoord bieden op de vraag hoe in de toekomst moet worden omgegaan met lithium-ion batterijen aan het einde van hun levensduur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.