Onderzoek ABN Amro: Transportsector herstelt zich fors in 2021

Uit het rapport ‘Op weg naar het einde’ van ABN Amro blijkt dat de Nederlandse transportsector in 2021 met 2,5% zal groeien na een krimp (-4%) in 2020. Een andere opvallende bevinding in de sectorprognose Transport en Logistiek 2021-2022 is dat vooral de zee- en de kustvaart profiteren van het herstel van de industriële productie. Het herstel zou evenwel worden geremd door de gevolgen van de stikstofcrisis en de brexit.

Volgens het Nederlandse rapport komt voor de sector Transport en Logistiek het einde van de coronacrisis in zicht. Terwijl de sector vorig jaar een krimp (-4%) liet zien, blijkt in 2021 weer groei (+2,5%) in het vooruitzicht te liggen. In verschillende branches is het herstel al maanden geleden ingezet. De sector als geheel profiteert nu van het krachtige herstel van de internationale handel en industriële productie. Wel wijst ABN Amro erop dat logistieke ketens voorlopig door corona nog ontregeld zullen zijn. Ook kampt een deel van de sector met de gevolgen van de sluiting van de evenementenbranche, de horeca en niet-essentiële winkels.
 
Een groot deel van de sector zit al terug op het niveau van voor de crisis. Zo bereiken de bewegingen in het wegvervoer grotendeels weer het oude niveau. Wel ligt de beladingsgraad lager, doordat de horeca en niet-essentiële winkels mondjesmaat worden bevoorraad. Daar staat tegenover dat er extra vraag is naar transportdiensten vanuit supermarkten, webwinkels en pakketbezorgers.
 
Ook het herstel van de industrie zorgt volgens het rapport voor hogere volumes. Na een krimp (-1%) in 2020 wordt dit jaar een groei van 1% verwacht. De binnenvaart is in het vierde kwartaal hersteld en kan in 2021 met 1% groeien. Ook de zee- en kustvaart herstelden na een forse krimp (-7,5%), mede door een sterke vraag naar containercapaciteit.
 
Na een slecht jaar (-6,2%) in 2021 zit ook de luchtvracht opnieuw in de lift (+7%). Er is veel vraag naar luchtvracht doordat toeleveringsketens ontregeld zijn en veel bedrijven goederen met spoed willen transporteren. Wel liggen de tarieven erg hoog aangezien het aantal passagiersvluchten veel lager is dan voor de pandemie en deze eerder ongeveer de helft van alle luchtvracht meenamen. Volgens het rapport kan de situatie vermoedelijk vanaf de zomer normaliseren als die vluchten weer toenemen.
 
Postbezorgers en koeriers profiteerden dan weer van de onstuimige groei in de pakkettenmarkt. Dit jaar vlakt de groei af, maar nog altijd verwacht ABN Amro 3% groei.
 
ABN Amro besluit dat de transportsector in Nederland zal profiteren van het economische herstel dat waarschijnlijk vanaf de zomer intreedt. Tegelijkertijd liggen er nieuwe uitdagingen in het verschiet. Zo krijgt de sector te maken met de gevolgen van de stikstofcrisis in Nederland. De bouwproductie neemt er in 2021 bijvoorbeeld met 3,5% af, waardoor minder bouwmaterialen nodig zijn. Dat remt het herstel in de binnenvaart en het wegvervoer.
Ook tekenen de structurele gevolgen van de brexit zich af. “De douanecontroles veroorzaken vertraging aan de grens en dat bekent voor sommige bedrijven aanzienlijk omzetverlies, bijvoorbeeld doordat trailers en vrachtwagens niet efficiënt kunnen worden ingezet”, klinkt het.
Grafiek: ABN Amro Sector Advisory

Recente nieuwsberichten

Agrifirm kiest voor binnenvaart

Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT-terminal per binnenschip naar de Antwerpse haven vervoeren.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen.

VIL test met succes intern transport op waterstof

Waterstof is geen verre droom meer. Dat is de conclusie van VIL, dat met het project Hydrolog gedurende zes weken een waterstof aangedreven terminaltractor en een vorkheftruck testte op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan worden ingezet voor de aandrijving van zwaar logistiek equipment.

Scotch & Soda krijgt meer zicht op voorraad met RFID-tags van Checkpoint Systems

Scotch & Soda, met 166 winkels in meer dan 70 landen, maakt al meer dan 10 jaar gebruik van de kledinglabels van Checkpoint Systems, leverancier van RFID-oplossingen. Nu gaat het modemerk een stap verder in zijn samenwerking door de nieuwste generatie RFID-labels (het Njord-label met de Impinj M750-chip) toe te passen op al zijn producten wereldwijd.

Böwe Systec wordt Bowe Group

Böwe Systec, met hoofdkantoor in Augsburg (Duitsland), is wereldwijd aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering die zijn gebaseerd op het vullen, sorteren van enveloppen en pakketten en intralogistiek. Böwe Systec is nu de Bowe Group geworden.

Savoye stelt Alain Kaddoum aan als managing director Midden-Oosten

Savoye, internationaal producent en system integrator van intralogistieke systemen en -software heeft Alain Kaddoum aangesteld als managing director voor het kantoor in Dubai. Alain Kaddoum werkte ruim zes jaar als professional in de intralogistiek in het Midden-Oosten en heeft een commercieel/technische achtergrond opgebouwd op het gebied van automatisering en magazijnmanagement.

Axens installeert Plug-and-Carry Heavy Load van Boa Concept

Boa Concept heeft de fabriek van Axens in Salindres (in de Gard, Frankrijk), uitgerust met een geautomatiseerde Plug-and-Carry Heavy Load lijn. Axens produceert en verkoopt katalysatoren en absorptiemiddelen voor de raffinage-industrie, de petrochemie en de behandeling van water en gas.

Montea zet voet op Duitse bodem

Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.

Dematic verhuist om verder uit te breiden

Dematic NV is verhuisd van Zwijndrecht naar een groter en CO2-neutraal kantoor in Antwerpen Linkeroever. De verhuizing is naar eigen zeggen een eerste fase in het strategisch plan van het bedrijf in intralogistiek om verder met dubbele cijfers te blijven groeien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.